Külföldre indulnak a magyar lízingcégek

2005.12.20. 08:24
Az OTP Bank régiós terjeszkedésével párhuzamosan a Merkantil csoport a szlovák lízingpiac mellett az idén már Bulgáriában is megjelent, jövőre pedig Romániában és Horvátországban építené ki hídfőállásait. Külföldi leányvállalat létrehozásának lehetőségét vizsgálja a CIB Lízing Csoport és a Budapest Lízing, ám magáncégek részéről már van példa a nemzetközi jelenlétre: a Régió Holding Csíkszeredán hozott létre leánycéget.

A specializáció mellett a külföldi terjeszkedés jelentheti a kitörés lehetőségét a hazai lízingcégek számára - vélik a hazai lízingszakma szereplői, ezt a magyar piac szűkös voltával, és a lízingpiac legnagyobb részét, több mint 70 százalékát kitevő autófinanszírozási üzletág lejtmenetével magyarázzák. A hazai lízingpiac legnagyobb szereplője, a CIB Lízing Csoport külföldi leányvállalat létrehozásának lehetőségeit vizsgálja a környező országokban, közösen a CIB csoport tulajdonosával, a Gruppo Banca Intesával, amelynek több szomszédos államban is van leányvállalata - mondta érdeklődésünkre Galambos Tibor, a lízingcsoport vezérigazgatója. A CIB Lízing Csoport mindenesetre a határon átnyúló szolgáltatások terén már lépett, a pénzügyi felügyelettől az összes szomszédos ország mellett több európai országra is megkérte az engedélyt. "Volt már ügyfélmegkeresésünk, ám az exportlízingre vonatkozó igényeket mindeddig nem tudtuk kielégíteni - magyarázta Galambos Tibor vezérigazgató. Határon átnyúló szolgáltatásaink elsősorban a flotta-, gép- és teherautó-lízing területére terjednek majd ki" - tette hozzá.

A régióban terjeszkednek

A Budapest Lízing sem tartja kizártnak, hogy középtávon megjelenjen a környező országokban - fogalmazott kérdésünkre Báti Balázs vezérigazgató. A Merkantil csoport pedig Szlovákia és Bulgária mellett jövőre Romániában és Horvátországban kíván lízingcéget alapítani - tudtuk meg Marev Nikolaytól, a nemzetközi hálózat ügyvezető igazgatójától. Az OTP Bank régiós terjeszkedésével párhuzamosan a bankcsoport 2002 végén kezdte meg működését a szlovák lízingpiacon, s a 2003. évi 2,2 százalékos piaci részesedést az idén már 5-6 százalékra sikerül feltornázni. Ezzel a 350 milliárd forintos szlovák lízingpiac 7. legnagyobb szereplőjének számít az OTP Leasing, ám ha a személygépjármű-szegmenst nézzük, akkor a 4. helyen állnak. A társaság 2005-ben megkötött szerződéseinek nettó eszközértéke - 2,3 milliárd szlovák korona (mintegy 15 milliárd forint) - 54 százalékkal haladja meg az előző évit, ráadásul biztatónak, hogy egy stagnáló haszongépjármű-piacon is 20 százalékkal tudták növelni a szerződéseik számát.

Jót tesz a lízingnek

Az OTP Leasing az idén megkezdte a termelőeszközök finanszírozását, s ez abból a szempontból jó időzítésnek bizonyult, hogy a 2005-ben 26 százalékkal bővülő lízingpiac növekedésének a motorját ez a szegmens adta. Jövőre a társaság elindulna az ingatlanlízing-üzletágban is, s ez lakások finanszírozását is jelenthetné - emelte ki Marev Nikolay. Hozzátette: 2006-ra 4,3 milliárd szlovák korona (közel 29 milliárd forint) nettó eszközérték elérését tervezik.

Kedvezően alakul a Merkantil csoport két bolgár érdekeltsége, a DSK Auto Leasing és a DSK Leasing idei éve is. Az elmúlt három hónap során ötmillió euró értékben finanszíroztak, míg jövőre 30-35 millió euróról szól a terv. Ami a portfóliómegoszlást illeti, az autók részaránya 27-30 százalékra tehető, míg a tehergépkocsik, buszok 50-53, a termelőeszközök mintegy 20 százalékos szeletet hasítanak ki. Jövőre Bulgáriában is elindulna az ingatlanlízing - mutatott rá az ügyvezető igazgató. A bolgár lízingpiac nagyságáról jelenleg csak durva becslések állnak rendelkezésre - ezek 400-450 millió euró közé teszik az összvolument -, ám a lízingcégek rangsorában jövőre már bőven az első tíz között szerepelne a Merkantil érdekeltsége, három éven belül pedig az első öt közé szeretne bekerülni.

A Merkantil előre tör

Jelenleg a román és a horvát lízingpiacon való megjelenést készíti elő a Merkantil csoport, ezeken a piacokon a hangsúlyt a személygépkocsi-finanszírozásra helyeznék, emellett termelőeszköz-, tehergépjármű-lízinget végeznének, az ingatlanlízinget pedig később indítanák el - magyarázta Marev Nikolay, s hozzátette: a román piacon különösen nagy ugrás prognosztizálható - az autófinanszírozási szegmens az idén 50 százalékkal nőtt -, s a jelenlegi kétmilliárd eurós lízingpiac igen gyorsan ötmilliárdosra bővülhet. A horvát lízingpiac mérete jelenleg egymilliárd euróra tehető, ebből több mint 52 százalékot a személy- és haszongépjármű-üzletág tesz ki. Mind a román, mind a horvát lízingpiacon az első tíz közé való bekerülés a cél - emelte ki az ügyvezető igazgató.

A magánhátterű lízingcégek körében már van példa a román piacon való jelenlétre: az egri székhelyű, hat magánszemély tulajdonában lévő Régió Holding Kft. három éve hozta létre leányvállalatát Csíkszeredán, míg Marosvásárhelyen és Brassón képviseletet nyitott. A székelyföldi ré-gióra koncentráló társaság idei négymillió eurót meghaladó forgalma közel háromszorosa a tavalyinak - tudtuk meg Rubi Nándor vezérigazgatótól. S mint megjegyezte: ugyan ez alapjaiban egy jól működő üzleti vállalkozás, a helyszínnek számukra az üzleten is túlmutató jelentősége van. Romániában döntően személygépjármű-lízinget végez a Regio Leasing SA - mindez a flottafinanszírozást is magában foglalja -, míg több magyar tulajdonban lévő társaság számára termelőeszköz-lízinget is végeztek. A törvényi környezet Romániában kedvezőbb a lízingbe adó szempontjából - mondja Rubi Nándor. Bár a marzsok számottevően mérséklődtek az elmúlt években, azért még mindig meghaladják a hazait, ráadásul a magyar autófinanszírozásban tapasztalható anomáliák sem jellemzik a román piacot.