Lejtmenetben a luxusautók

2003.09.12. 08:39
A hőhullám és a kevesebb munkanap miatt augusztusban csökkent az új autók értékesítése az EU-ban, de a frankfurti autókiállításon bemutatott modellek sikerében bízva jövőre már növekvő profitot remélnek a kontinens gyártói. A japánok ugyanakkor agreszíven törnek előre a zsugorodó piacon.
Júliusban még éves összehasonlításban 1,2 százalékkal, 1,29 millióra nőtt az új autók értékesítése az Európai Unióban, de augusztusban már csak az egy évvel korábbinál 4,7 százalékkal kevesebb, 785 329 személyautó talált gazdára - derül ki az európai autógyártók szövetségének (ACEA) tegnap nyilvánosságra hozott adataiból. A jelentés szerint az utolsó nyári hónap tradicionálisan gyenge, amit most a hőhullám és az összes uniós tagállamban kevesebb számú munkanap csak tovább rontott.

Zuhantak az eladások

A fő piacok közül Németországban 5, Franciaországban 15,4, Olaszországban 10,4 százalékkal zuhantak az eladások, míg Nagy-Britanniában 2,4, Spanyolországban 3,8 százalékos bővülést mért az ACEA. Leginkább a prémium kategória szenvedett: a Ford Motor Co. Jaguarjaiból 23,4 százalékkal, a General Motors Corp. Saabjaiból 16,6, a DaimlerChrysler AG (DC) Mercedeseiből 10,6 százalékkal kevesebb fogyott.

A kivétel a BMW AG, amelynek értékesítése az új 5-ös szériának köszönhetően 12,2 százalékkal szaladt fel. Míg a térség legnagyobb gyártói, így a Volkswagen AG (VW), a PSA Peugeot-Citroën SA, a Renault SA és a FIAT S.p.A. eladásai sorrendben 3,8, 13,9, 1,5 és 15,8 százalékkal csökkentek, a japánok előretörtek a zsugorodó piacon: a Toyota Motor Corp. 9,2, a Mazda Motor Corp. pedig nem kevesebb mint 25,9 százalékkal tudta növelni értékesítését.

Veztő szerepre törnek a japánok

Az autójukat átlagosan hétévente lecserélő németek jó része a tegnap megnyílt frankfurti autókiállításra várt, hogy szemügyre vehesse az új modelleket. A tömegautók gyártói közül a VW, a Renault, a PSA, a General Motors felfrissített kínálatától reméli, hogy vége szakad a csökkenő kereslet, a japánok által támasztott verseny, a túlkapacitás és az euró erősödése miatti profithanyatlásnak.

Az új Golfját bemutató VW a jövő évben az eladott autók számának és üzemi nyereségének egyidejű emelkedésére számít, míg a francia gyártók egyelőre csak abban biztosak, hogy idén már nem sok jóra számíthatnak. A kilátásokat beárnyékolja, hogy a Toyota - amelynek Corollája a Golfot megelőzve a legnépszerűbb kocsi a világon - nem titkolja: hét éven belül 50 százalékkal akarja felfuttatni európai eladásait.

Az egyharmad részben a Ford tulajdonában lévő Mazda, amely a Mazda 3-as kisautóval jött elő, várakozása szerint 220 ezernél is több autót ad el az idén. A piac másik végén, a luxusautógyártók közül a Porsche AG a Cayenne-ben bízva reméli, hogy a jövő júliussal záruló üzleti évben meg tudja ismételni az előzőben elért profitot.

A DC Mercedese a magasabb árak érvényesíthetőségének hiánya miatt aggódik, a BMW pedig azzal keserítette el részvényeseit, hogy nem adott profit-előrejelzést a jövő évre.