Erzsébet
1 °C
4 °C

Franciák előzték a Strabagot

2008.09.12. 12:31
Bár a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. az Indexnek korábban arra sem válaszolt, kik indultak el az M31-es út építésére kiírt, csúszásban lévő pályázaton, úgy tudjuk, ma megtörtént az eredményhirdetés: a 12,4 kilométeres szakaszt a francia Colas és a Hídépítő alkotta konzorcium építheti. A határidő 2010. május 31-e, és ezt tartani kell, ha nem akarunk 70 milliárd forintnyi uniós támogatást elbukni.

A korábban egyebek között az M0-ás keleti szektorán is dolgozó Colas vezette konzorcium nyerte el az M31-es építésének jogát – tudta meg az Index. A megrendelő Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) egyelőre nem adott hivatalos tájékoztatást, így nem tudni, milyen árral nyerték meg 12,4 kilométeres szakaszt, információink szerint a szintén pályázó Strabag előtt. A NIF nem tett közzé előzetes árkalkulációt a közbeszerzési felhívásban, de az Index szakmai fórumán korábban 25 milliárd forint körüli összegre becsülték az építés költségét.

Az M31-es út Gödöllőtöl ágazna le az M0-s felé, lerövidítve így a gyűrű elérését. A gyorsforgalmi út most már része az M0-ás keleti szektorának, aminek fejlesztésére jelentős, 284 millió eurós uniós támogatást kaptunk. Eredetileg azonban nem volt az: a keleti szektor munkáival 2007 végére kellett volna elkészülnünk és elszámolnunk, ám mivel a beruházás csúszott - mostanra készült el - a pénzt úgy sikerült megmenteni, hogy külön projektbe szervezték az M31-est, és így 2010 végéig haladékot kaptunk.

Ezért lehet furcsa, hogy az M31-es valójában máris szintén késében van, pedig ha nem sikerül időben befejezni, és így 2010 végéig lezárni az uniós elszámolást, 70 milliárd forintot bukhat az állam. Már a tender kiírás is sokat csúszot, végül idén májusban jelent meg. A NIF által közzétett felhívás szerint augusztus 15-én kellett volna eredményt hirdetni, míg a szerződéskötést augusztus 25-re ígérték.

Az M31-est a pályázati felhívás szerint autópályának építik, de csak 110 km/órás tervezési sebességgel, amit a NIF korábban azzal indokolt, hogy "a domborzati viszonyok az M0-n végig a 110 km/h sebességet teszik lehetővé". A gyorsút betonalapú és kétszer kétsávos lesz, azon két csomópontot, 21 műtárgyat és egy pihenőhelyet építenek meg, utóbbi komplex kialakítású, benzinkutas pihenőhellyé fejleszthető lesz. Az M0-son a Duna pesti oldalán jelenleg egyetlen benzinkút sincs, de már épül egy az alacskai csomópontnál. Ez a csak majd ez az egy az M31-esen.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?