Aliz
7 °C
12 °C
Index - In English In English Eng

M6-os: hátráltatják a halálos baleset kivizsgálását

2008.08.08. 17:21
Három baleset is történt az elmúlt hetekben az M6-os Szekszárd és Bóly között épülő szakaszán, közülük az egyik halálos áldozatokat is követelt. Bár még mindhárom vizsgálat folyik, és a munka is áll, a kivitelező azt ígéri, határidőre, 2010 márciusára – tehát várhatóan még a választások előtt – elkészülnek. A munkavédelmi hatóság közben a júniusi, már rendőrség által is vizsgált halálos baleset miatt egy cég megszüntetését kezdeményezi, és arra panaszkodik, hogy a munkaadó hátráltatja a vizsgálatot.

Az alagutak kivételével az ütemtervnek megfelelően halad az M6/M60-as autópálya Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszának építése. Az út elkészül a határidőre, 2010 tavaszára - mondta pénteken Rakita András, a kivitelező Mecsek Construction Group (MCG) főmérnöke az építkezés helyszínén tartott bejáráson. A határidő betartása nemcsak gazdasági, hanem a két év múlva kezdődő pécsi Európa Kulturális Fővárosa program okán társadalmi érdek is - tette hozzá Rakita; és bár erről nem beszélt, nem szabad azt sem elfelejteni, hogy 2010 tavaszán lesznek az országgyűlési választások is.

Balesetek sorozatban

Mi épül és mennyiért?

A 81 kilométeres gyorsforgalmi útszakasz magántőke bevonásával, úgynevezett PPP-konstrukcióban, nettó 266,1 milliárd forintból valósul meg, szerkezeti elemei között 4 alagút, továbbá 9 nagyobb híd és völgyhíd is lesz. A munka során 7,5 millió köbméter földet mozgatnak meg, továbbá 900 ezer tonna aszfaltot használnak fel.

Az autópálya-építés mellett 300 ezer négyzetméter állami közutat felújítanak, új nyomvonalra építenek, vagy tehermentesítő szakaszokat készítenek. Emellett 500 ezer négyzetméternyi egyéb, az autópálya megközelítését biztosító burkolt, vagy stabilizált földutat építenek.

A bejárást részben azon a területen tartották, ahol nemrégiben beomlott egy épülő alagút, majd az elvileg leállított építkezésen vasbetongerenda zuhant egy munkásra. A leghosszabb, több mint 1300 méteres, "A" jelzésű alagút építése jelenleg is áll, a területen folynak a szakértői és hatósági vizsgálatok.

A balesetet a Nemzeti Közlekedési Hatóság – illetve a beruházás egyes elemeit, például az alkalmazott technológiát – a Pécsi Bányakapitányság vizsgálja. Noha a munkálatok folytatásáig még hetek telhetnek el – Rakita András korábbi nyilatkozata szerint új technológiát kell találniuk –, a kivitelező szerint a bizakodásra okot adhat a munkálatok jelenlegi állása: a földmunkák 52 százalékát már elvégezték, valamint elkészült a hidakat tartó pillérek 70 százalékát.

Rendőrségi ügy, eltűnt munkaadó

Az első, még júniusban történt halálos baleset körülményeinek a vizsgálata "az ügy bonyolultságára, illetve több munkáltató eljárást hátráltató magatartása miatt" várhatóan augusztusban ér véget, tudta meg az Index Gedeon Andrástól, a munkavédelmi felügyelőség sajtószóvivőjétől. A hatóság a június 16-án bekövetkezett halálos áramütéses baleset nyomán halált okozó gondatlan veszélyeztetés alapos gyanúja miatt feljelentést tett, így az ügyet a rendőrség is vizsgálja.

A munkavédelem kezdeményezte a halálos baleset szenvedett férfi munkáltatójának megszüntetését a cégbíróságon, miután az elérhetetlennek bizonyult. Emellett egy embert eltiltottak a munkavégzéstől, és a hídnál, ahol a baleset történt, az autópálya-építés közlekedési, anyagmozgatási és melési tevékenységét felfüggesztették, tehát nemcsak az alagutaknál áll a munka. A munkavédelmi felügyelők az M6-os és M60-as építésén eddig 47 munkáltatónál összesen 58 ellenőrzést végeztek. Az 58-ból 40 ellenőrzés során találtak szabálysértést, 7 eljárást még nem zártak le, és csak 11 alkalom volt, amikor nem találtak mulasztást.

A közlekedési minisztérium egyelőre nem tudott állást foglalni arról, nem lenne-e indokolt az építkezésen a technológiaváltás. "A beomlás okára, a továbbiakban alkalmazandó technológiára, az esetleges tervváltoztatásra, valamint az eseményeknek a határidőre és építési költségekre gyakorolt hatására vonatkozó kérdéseket a Nemzeti Közlekedési Hatóság által elrendelt, független szakértők által végzett vizsgálat eredményeinek ismeretében tudjuk megválaszolni" – közölte kérdéseinkre a tárca sajtóosztálya.