Négyen akarják a kétszázmilliárdos M6-ost

2008.02.04. 15:16
Négy konzorcium nyújtott be a február 4-i határidőig a jelentkezését az M6-os Dunaújváros és Szekszárd közötti szakaszára – értesült az Index. A 65,1 kilométeres utat ppp-beruházásban kell megépíteni 2010-re, majd üzemeltetni. A nyertessel júliusban akarnak szerződést kötni. A beruházás és az üzemeltetés akár kétszázmilliárd forintba is kerülhet.

A Swietelsky, a Bilfinger Berger, a Strabag és a Mota Engil vezette konzorciumok jelentkeztek az M6-os Dunaújváros és Szekszárd közötti 65,1 kilométeres szakaszának megépítésére, értesült az Index. A beruházást, az utolsó nagy szakasz M6-ost – a már eldöntött szakaszokon kívül már csak a Bóly és a horvát határ közötti szakasz koncesszorát kell később kiválasztani – az előzőkhöz hasonlóan ppp-konstrukcióban akarja megépíttetni és üzemeltetni a kormány.

M6-ost építene fél Európa

A konzorciumokban számos külföldi cég szerepel, amelyek eddig nem, vagy csak elenyésző mértékben vettek részt a magyar sztrádaépítésekben, ugyanakkor hiányzik néhány jól ismert név. A Swietelsky GmbH vezette IDS konzorciumban a Swietelsky Építő Kft., a Swietelsky International GmbH, valamint két spanyol cég, Iridium Concesones S. A. és a Diversa S. A. vesz részt. Az M6 Tolna konzorciumot a német Bilfinger Berger AG vezeti, tagja egy másik Bilfinger-cég, a francia Egis, valamint az osztrák Porr AG.

Az osztrák Strabag AG vezeti a Tolna autópálya konzorciumot, amelynek a francia Colas SA, a brit John Laing Investments, valamint a magyar Intertoll-Europe Zrt. A negyedik, Pentele-Alisca fantázianevű konzorciumot a portugál Mota-Engol S. A. vezeti, tagja a brit Macquarie Investment Management Ltd, valamint két magyar cég, az Euroaszfalt Kft. és a Mahíd Zrt.

Nincs Vegyépszer, nincs Hídépítő

Mint névsorból látható, még konzorciumi tagként sem venne részt a ppp-beruházásban a Vegyépszer, amely több más munkája mellett az M6-os egyetlen, nem ppp-ben épülő szakaszát, az M0-st az érdi tetőnél lévő csomóponttal összekötő részét építi; igaz, a cég leányvállalata, a Mahíd tagja az egyik konzorciumnak. Hasonló a helyzet a Betonúttal: a Mota-Engil vezette konzorciumban részt vevő Euroaszfalt ugyanis a Betonút leányvállalata.

Valóban nem pályázott viszont a Hídépítő, amely az elmúlt években rendre elcsúszott a beruházásokkal, folyóhídjait – a dunaújvárosi és az újpest-óbudai Duna-hidat –, valamint a kőröshegyi völgyhidat legalább nyolc hónapos csúszással építette, építi meg. A cég imidzsének a fővárosi négyes metró építéséhez kapcsolódó hercehurca sem tett jót.

Júliusban lesz szerződés

A koncesszióba adott újabb szakasz kétszer két sávos, 65,1 kilométeres lesz, amelyen 58 műtárgyat – ebből hat kisebb, háromszáz méternél nem hosszabb völgyhidat –, valamint két pihenőhelyet (Dunaföldvárnál és Dunaszentgyörgynél) kell megvalósítani. A koncesszió időtartama a koncessziós szerződés aláírásától számított 30 év.

A gazdasági tárca által elvárt ideiglenes forgalomba helyezés legkésőbbi időpontja 2010. március vége. A kormányzat szándéka ugyanis az, hogy amikor Pécs Európa kulturális fővárosa lesz, addigra a sztráda kiépüljön a baranyai megyeszékhelyig, de persze nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy 2010 tavaszán parlamenti választások lesznek. A szerződéskötés tervezett időpontja 2008. július 14-e, így ősszel már kezdődhet az útépítés.

Kétszázmilliárdba is kerülhet

A ppp-tender kiírását jóváhagyó, tavaly novemberi országgyűlési határozat szerint a sztrádaszakasz beruházásának becsült költsége nettó 150,2 milliárd forint, ami tartalmazza az általános iparági gyakorlatnak megfelelő, 5 százalékos mértékű tartalékot. A nyertes az építés mellett az üzemeltetés jogát is megszerzi. A projekt költségeinek jelenértéke (vagyis az állami kötelezettségvállalási korlát) nettó 208,3 milliárd forint.

Az M6-osnak egyelőre egy szakasza járható, az Érd és Dunaújváros közötti részt már 2006-ban átadták. Ekkor tervezték forgalomba helyezni az M6-os városi szakaszát is, ez talán idén készülhet el. A Szekszárd-Bóly közötti M6-osra és a Bóly-Pécs közötti M60-asra kiírt ppp-tendert a Strabag vezette konzorcium nyerte el jelenértéken számolva 266 milliárdos ajánlattal.