Aliz
6 °C
14 °C

Épülhet tovább az alagút a halálsztrádán

2008.09.29. 14:23
A pécsi bányakapitányság – három héttel a függetlennek mondott szakértői bizottság jelentésének elkészítését követően – pénteken hozzájárult ahhoz, hogy némi szigorítás után az eddigi technológiával folytatódjék az alagutak építése az M6/M60-as Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszán, tudta meg az Index. Kivéve a beomlott szakaszon: az omlás környékére új technológiát és új terveket kell kidolgozni. A július végén leállított alagútépítés újraindítását engedélyező közlekedési hatóságnál még nem tudják, mikor kezdődhet újra a munka az alagutakban.

Miután megkapta a kiegészítő vizsgálatok eredményét, a pécsi bányakapitányság, némi szigorítással jóváhagyta az az épülő M6/M60 Szekszárd-Bóly-Pécs közötti szakaszán alkalmazott alagútépítési technológiát, értesült az Index. Kereki Ferenc bányakapitány megerősítette lapunk információit, mondván: a bányakapitányság pénteken már el is juttatta a technológia jóváhagyásáról szóló nyilatkozatát az építés újraindításának engedélyezésére jogosult Nemzeti Közlekedési Hatóságnak.

Szigorítottak egy kicsit

A jóváhagyásban megfogalmaztunk bizonyos feltételeket, amelyek betartásával az alagutak nagy részén folytatódhat az építkezés ezzel a technológiával – mondta Kereki Ferenc. A nagy részén kitétel azért fontos, mert az omlásos szakaszon egyelőre nem folytathatják az alagútépítők a munkát. Csak az omlás helyétől egy bizonyos biztonsági távolságig lehet ezzel a technológiával dolgozni, az omlásos szakaszokra új technológia és új tervek kellenek.

A bányakapitánysági jóváhagyás a nem veszélyes szakaszokra is rendelt el szigorításokat. "A technológiába kértek új biztonsági intézkedéseket beépíteni és a döntéshozatal eljárási rendjére is szabtunk feltételeket, így a tervezőt a munkálatokba az eddiginél fokozottabban be kell vonni" – mondta Kereki Ferenc, aki azt nem tudta megmondani, hogy maga a munka mikor indulhat újra, mondván: erről az NKH-nak kell döntenie.

Megkapták, vizsgálják

A technológia jóváhagyása a bányakapitányságtól pénteken érkezett meg, érdemben még nem tudtuk áttanulmányozni az anyagot – közölte kérdésünkre Rusai-Firisz Andrea, az NKH kommunikációs referense. A közlekedési hatóságnál így egyelőre még azt sem tudták megmondani, mikorra zárul le az az eljárás, amely végén a kivitelező MCG konzorcium – amely megbízásából az alagutat az osztrák Strabag Tunnel AG építi – újrakezdheti az alagutak építését.

Az NKH azt nem közölte, hogy várnak-e további szakhatósági állásfoglalásokat vagy szakértői jelentéseket. Szeptember közepén még úgy fogalmaztak egy kérdésünkre, hogy az építés újraindítását engedélyező eljárás során "figyelembe vesszük a biztonsági tiszt, a bányakapitányság, a tervező, és a hatósági szakértő véleményét is".

Két hónapja állnak

Az alagutak építésével mostanra már két hónapos csúszásba került az osztrák Strabag és a francia Colas alkotta konzorcium, amely 267 milliárd forintos jelentértékű koncessziós tendert nyert el harminc évre a sztráda megépítésére és üzemeltetésére. Július 24-én omlott be ugyanis egy százméteres szakaszon – majd augusztus elején ennek közelében volt még egy omlás – az épülő M6-os Szekszárd-Bóly közötti szakaszának leghosszabb, 1330 méteres alagútja. Az omlás körülményeinek kivizsgálására egy háromtagú függetlennek mondott szakértői bizottságot hoztak létre – bár ennek két német tagja a kivitelező osztrák Strabag munkatársa volt korábban –, és a Nemzeti Közlekedési Hatóság, valamint a pécsi bányakapitányság a vizsgálat idejére felfüggesztette az építkezést minden alagútban.

A bizottság szeptember 10-re elkészítette a balesetről készített jelentését, amely kimondta: az alagutak építése folytatódhat. A bányakapitányság azonban ennek ellenére nem engedélyezte a szakasz továbbépítését, hanem kiegészítő vizsgálatokat rendelt el. Kereki Ferenc akkor azt mondta a szakértői bizottság jelentéséről: a kapott anyag nem elég a döntéshozatalhoz, további információkat, adatokat várnak a jelentésben foglaltak alátámasztására.

Az M6-os Szekszárd és Bóly, valamint az M60-as Bóly és Pécs közötti szakaszait, amelyek építésén eddig három halálos és egy életveszélyes sérülést okozó baleset történt, elvileg 2010. március 31-re kell elkészíteni. Ugyanez a határideje a Dunaújváros és Szekszárd közötti szakasz átadásának, tehát a 2010-es választásokra – és akkorra, amikor Pécs Európa kulturális fővárosa lesz – a baranyai megyeszékhelynek – a nagyvárosok közül utolsóként – közvetlen autópálya-összeköttetése lesz Budapesttel.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?