Épülhet tovább az alagút a halálsztrádán

2008.09.29. 14:23
A pécsi bányakapitányság – három héttel a függetlennek mondott szakértői bizottság jelentésének elkészítését követően – pénteken hozzájárult ahhoz, hogy némi szigorítás után az eddigi technológiával folytatódjék az alagutak építése az M6/M60-as Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszán, tudta meg az Index. Kivéve a beomlott szakaszon: az omlás környékére új technológiát és új terveket kell kidolgozni. A július végén leállított alagútépítés újraindítását engedélyező közlekedési hatóságnál még nem tudják, mikor kezdődhet újra a munka az alagutakban.

Miután megkapta a kiegészítő vizsgálatok eredményét, a pécsi bányakapitányság, némi szigorítással jóváhagyta az az épülő M6/M60 Szekszárd-Bóly-Pécs közötti szakaszán alkalmazott alagútépítési technológiát, értesült az Index. Kereki Ferenc bányakapitány megerősítette lapunk információit, mondván: a bányakapitányság pénteken már el is juttatta a technológia jóváhagyásáról szóló nyilatkozatát az építés újraindításának engedélyezésére jogosult Nemzeti Közlekedési Hatóságnak.

Szigorítottak egy kicsit

A jóváhagyásban megfogalmaztunk bizonyos feltételeket, amelyek betartásával az alagutak nagy részén folytatódhat az építkezés ezzel a technológiával – mondta Kereki Ferenc. A nagy részén kitétel azért fontos, mert az omlásos szakaszon egyelőre nem folytathatják az alagútépítők a munkát. Csak az omlás helyétől egy bizonyos biztonsági távolságig lehet ezzel a technológiával dolgozni, az omlásos szakaszokra új technológia és új tervek kellenek.

A bányakapitánysági jóváhagyás a nem veszélyes szakaszokra is rendelt el szigorításokat. "A technológiába kértek új biztonsági intézkedéseket beépíteni és a döntéshozatal eljárási rendjére is szabtunk feltételeket, így a tervezőt a munkálatokba az eddiginél fokozottabban be kell vonni" – mondta Kereki Ferenc, aki azt nem tudta megmondani, hogy maga a munka mikor indulhat újra, mondván: erről az NKH-nak kell döntenie.

Megkapták, vizsgálják

A technológia jóváhagyása a bányakapitányságtól pénteken érkezett meg, érdemben még nem tudtuk áttanulmányozni az anyagot – közölte kérdésünkre Rusai-Firisz Andrea, az NKH kommunikációs referense. A közlekedési hatóságnál így egyelőre még azt sem tudták megmondani, mikorra zárul le az az eljárás, amely végén a kivitelező MCG konzorcium – amely megbízásából az alagutat az osztrák Strabag Tunnel AG építi – újrakezdheti az alagutak építését.

Az NKH azt nem közölte, hogy várnak-e további szakhatósági állásfoglalásokat vagy szakértői jelentéseket. Szeptember közepén még úgy fogalmaztak egy kérdésünkre, hogy az építés újraindítását engedélyező eljárás során "figyelembe vesszük a biztonsági tiszt, a bányakapitányság, a tervező, és a hatósági szakértő véleményét is".

Két hónapja állnak

Az alagutak építésével mostanra már két hónapos csúszásba került az osztrák Strabag és a francia Colas alkotta konzorcium, amely 267 milliárd forintos jelentértékű koncessziós tendert nyert el harminc évre a sztráda megépítésére és üzemeltetésére. Július 24-én omlott be ugyanis egy százméteres szakaszon – majd augusztus elején ennek közelében volt még egy omlás – az épülő M6-os Szekszárd-Bóly közötti szakaszának leghosszabb, 1330 méteres alagútja. Az omlás körülményeinek kivizsgálására egy háromtagú függetlennek mondott szakértői bizottságot hoztak létre – bár ennek két német tagja a kivitelező osztrák Strabag munkatársa volt korábban –, és a Nemzeti Közlekedési Hatóság, valamint a pécsi bányakapitányság a vizsgálat idejére felfüggesztette az építkezést minden alagútban.

A bizottság szeptember 10-re elkészítette a balesetről készített jelentését, amely kimondta: az alagutak építése folytatódhat. A bányakapitányság azonban ennek ellenére nem engedélyezte a szakasz továbbépítését, hanem kiegészítő vizsgálatokat rendelt el. Kereki Ferenc akkor azt mondta a szakértői bizottság jelentéséről: a kapott anyag nem elég a döntéshozatalhoz, további információkat, adatokat várnak a jelentésben foglaltak alátámasztására.

Az M6-os Szekszárd és Bóly, valamint az M60-as Bóly és Pécs közötti szakaszait, amelyek építésén eddig három halálos és egy életveszélyes sérülést okozó baleset történt, elvileg 2010. március 31-re kell elkészíteni. Ugyanez a határideje a Dunaújváros és Szekszárd közötti szakasz átadásának, tehát a 2010-es választásokra – és akkorra, amikor Pécs Európa kulturális fővárosa lesz – a baranyai megyeszékhelynek – a nagyvárosok közül utolsóként – közvetlen autópálya-összeköttetése lesz Budapesttel.