Háromszintes csomópont az M6-oson

2007.04.30. 07:45
Elvileg két éve, 2005 áprilisa óta épül az M6-os városi szakasza. Az M0-st az érdi tetővel – és az onnan Dunaújvárosba tovább vezető M6-ossal – összekötő úton azonban többet álltak a munkások, mint amennyit dolgoztak. Közműkiváltások és tulajdonszerzési problémák lassítják a munkát, amelyek miatt az egész útszakasz várhatóan csak jövő őszre lesz kész (a tavaly március helyett). Kisebb szakaszait idén már átadják, így részben tehermentesítik az érdligeti városrészt. Ha kész lesz, szép lesz: 8,5 kilométeren megépül 29 híd és négy csomópont, köztük egy majdnem háromszintes is.

Éppen két éve, 2005 áprilisában vonultak fel a Vegyépszer útépítői az M6-os autópálya M0-stól érdi tetőig induló városi szakaszához. Az utat az eredeti tervek szerint rekordgyorsasággal, már a 2006 márciusában forgalomba kellett volna helyezni, a végleges átadás idén február 28-án lett volna. Ennek a feszített tempójú beruházásnak azonban nem volt meg a szakmai háttere: sem a tulajdonszerzés, sem a városi autópálya-szakaszoknál különösen sok problémát jelentő közműkiváltások nem voltak előkészítve.

Bonyolítják


A lassan épülgető M6-os térképe – kattintson a képre!

Így nemhogy 2006-ben, idén sem tudják átadni az M6-osnak ezt a mindössze 8,5 kilométeres – azonban ekkora távon is négy csomópontot, nyolc körforgalmat és 29 hidat felsorakoztató – szakaszát. A mostani tervek szerint 2008 őszére várható az átadás. Pontosabban idén nyár elején valószínűleg már forgalomba helyezik az M6-os mostani végpontjánál lévő ideiglenes körforgalmat kiváltó csomóponti ágat, valamint az Érd-Ófalu körforgalmat.

Ettől a körforgalomtól késő ősszel várhatóan már az új autópálya egyik pályáján kialakított kétszer egy sávos úton lehet autózni az M6-os és a 6-os főút csomópontjáig. Így mentesülhet a forgalom alól a 6-os és a 7-es út, valamint az Érd belvárosába vezető Budai út kétsávos körforgalmas csomópontja.

Ebből azonban most a laikus még nem sokat lát – konstatálhattuk, amikor Dobossy Sándorral, a Vegyépszer fő-építésvezetőjével végigjártuk az építkezés területét. Az út olyan szakaszosan épül – csak persze kicsiben –, mint annak idején az M7-es. Néhány száz méteres szakaszokat kapnak meg munkaterületként, ahol dolgozni tudnak, így az egyes szakaszok eltérő fejlettségi szinten vannak.

A tükör sima

Ahol sikerült munkaterülethez jutniuk és megoldották a közműkiváltást is, ott helyenként már csak a kopóréteg hiányzik az útról. Ilyen például a volt Metallochemia telepen átvezető rész, ahol a szennyezett talaj cseréjét követően elkészült szarkofágon épült meg a sztráda (bár még ettől nem messze is van magányosan álló híd és a semmiből semmibe vezető gyalogos aluljáró).

Nézegesse a két éve épülő autópályát – klikk a képre!
Nézegesse a két éve épülő autópályát – klikk a képre!

Máshol a földmunkát már elvégezték, a tükör a Harbor Park és az ófalui csomópont között egy szakaszon simább és jobb minőségű, mint egy három vagy négy számjegyű bekötőút. Az ófalui csomóponttól az érdi tetőre vezető útszakaszon azonban – ez a mostani 6-os mellett vezet majd – gyakorlatilag még a földmunkák sem kezdődtek el. A beruházás során egyébként összesen 3,1 millió köbméter földet mozgatnak meg, talajcserére nemcsak a Metallochemia-telepen, hanem a nyomvonal más elmocsarasodott területén is szükség volt.

Híd aszfalt nélkül, gyomnövényekkel

Nemcsak az út nyomvonalával, a műtárgyakkal sem állnak sokkal jobban. Mind a négy csomópontban keresztezni fognak jelentős mennyiségű közművezetéket, és mivel nem mindegyik közműcéggel tudtak megállapodni, szinte alig vannak elkészült hidak. Van felüljáró, ahol még pillérsorok is hiányoznak, mert vezeték megy a földben, aminek a kiváltásáról meg kell állapodni. Így a híd még nincs kész teljesen, de amely részén dolgozhattak, azzal olyan régen elkészültek, hogy a töltés oldalában már megjelent a gyom.

Csomópont majdnem három szinttel


A majdnem háromszintes térképe – kattintson a nagyításhoz!

Az utunkat a beruházás egyik hazai mini szenzációjánál, a háromszintes csomópontnál kezdjük. Vagyis majdnem háromszintesnél. Ez Nagytétényben lesz, ahol a már most is az M0-s alatt áthaladó Barackos utat a mostani szintjénél hatvan centivel lejjebb süllyesztik, és Barackostól délkeleti irányban mintegy száz méterre halad majd át az M6-os a Barackos út fölött átmenő M0-s fölött.

Az egész környék jelentősen megváltozik, átalakítják az Angeli és a Párhuzamos utaknál lévő csomópontot, utóbbi jelentős részben új nyomvonalat kap. Szintén új nyomvonalra viszik a Nagytétényi út külső, Harbor Park környéki szakaszát is. A kivitelezők összesen 22 kilométernyi, az országos közúthálózathoz tartozó utat építenek át a beruházás során. Itt, a Barackos úti, majdnem háromszintes csomópontnál a felüljáró egy része már készen van, de az egész itt sem tudott elkészülni – szintén közműproblémák miatt.

A közművek és a tulajdonszerzés – újra és újra erre térünk vissza, miközben bejárjuk az építkezést. A nyolc és fél kilométeres M6-szakaszon 7,5 kilométernyi víz- és szennyvízcsatornát, 14 kilométernyi szénhidrogén-vezetéket, 24-25 kilométernyi elektromos vezetéket és 13 kilométernyi hírközlő kábelt kell kiváltani. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy vannak hálózatok, amelyeknél évente egyszer van lehetőség a leállásra, így az autópálya-építők érdemi munkavégzésére.

Rossz helyen van, de csak itt lehet

Máshol azonban nem nagyon lehetett volna megtervezni a nyomvonalat – mondja Dobossy Sándor az egyébként ésszerűnek tűnő felvetésre. Errefelé volt a legalacsonyabb a terület beépítettsége, így itt voltak a legértéktelenebb, legolcsóbban megszerezhető ingatlanok. Olcsón, de nem könnyen: a tulajdonszerzést ugyanis adminisztrációs nehézségek, a földhivatali nyilvántartás számos pontatlansága, az osztatlan közös tulajdonok és az ingatlantulajdonosokkal való megegyezések hiánya is nehezítette.

Nézegesse a két éve épülő autópályát - klikk a képre!
Álmában épül egy kicsit – klikk a képre!

Így 2005-ben még csak az M0-son tudtak elkezdeni dolgozni, valamint a Metallochemia-szakaszon kezdődött munka. Tavaly a végcsomóponton – ahol az új szakasz a már meglévővel, a Dunaújvárosig vezető M6-ossal találkozik –, valamint négy néhány száz méteresen szakaszon kezdhették el a munkát.

Nagytétény megnyit, Diósd lezár

És hogy mit is keresnek az M6-ost építő vegyépszeresek az M0-son? A körgyűrű diósdi csomópont és a Diós árok közötti szélesítésén dolgoznak. Ugyanis ennek a 2,5 kilométeres útszakasznak az átépítése szintén az eredetileg 37 milliárdos, a múltkori kiegészítő közbeszerzési eljárás nyomán 41 milliárdos M6-os beruházás része.

Ezen a szakaszon a meglévő fél autópályát új pálya építésével teljes autópályává szélesítik. A kivitelezők munkáját nehezíti, hogy az M0-st itt úgy építették meg félsávos autópályának, hogy egy szakaszon csak a bal, egy másikon csak a jobb pálya készült el, így az átépítés és szélesítés során keresztezni is kell a pályákat.

Ez az új út – ahogyan az M0-s mindegyik új szakasza – betonból lesz (180 ezer köbméter betont és 104 ezer köbméter aszfaltot használnak fel), és az elkészítését követően ezen a néhány kilométeren normál autópálya-szélességű, kétszer két sávos és leállósávos lesz a körgyűrű. Az építkezés miatt lezárt nagytétényi csomópontot ősszel átadják, nyár közepétől viszont a munkák folytatása miatt lezárják a diósdit.