Holnaptól sztráda vezet az Adriára

2008.08.18. 11:01
Kedden átadják az M7-es autópálya utolsó magyarországi szakaszát, a Zalakomár és Nagykanizsa közötti nagyjából 15 kilométerét. Ezzel a Letenye-Gorican határátkelőig, valamint a határátkelő után végig autópálya vezet az Adriára. Kedden átadják az M70-es határátkelőt, és folytatásaként a szlovéniai autópálya a Pince-Lendva-Beltinci szakaszon.

Negyvenkét évvel azután, hogy megépült az első szakasza – még csak egy fél autópályaként – átadják az M7-es magyarországi szakaszának utolsó részét. A Zalakomár és Nagykanizsa közötti nagyjából 16 kilométerrel – amelyet Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Szabó Pál közlekedési miniszter fog átadni – teljessé válik Budapest és a horvát határ között az autópálya.

A Zrínyi híd még épül

A Letenye-Gorican (Muracsány) határátkelőnél még épül a Murán az új, négysávos, 216 méteres autópályahíd, amit Zrínyinek fognak hívni. Ezt a munkát várhatóan októberre fejezi be a kivitelező zágrábi Hidroelektra Niskogradnja d.d., amely a magyar és a horvát állam négy-négy millió eurójából építi meg az átkelőt. Akkortól az M7-esen és a horvát A4-es autópályán közvetlenül lehet eljutni Budapestről és az ország belsejéből – sőt, az M0-s keleti szektorának átadása után akár az észak-keleti megyékből is – az Adriára.

Kattintson a nagyításhoz! - forrás: roads.extra.hu

Az M7-esnek ezt a szakaszát eredetileg az időközben becsődölt Viadom vezette konzorcium kezdte építeni. A magyar tulajdonban lévő építőipari cég bedőlése után a munkálatokat tavaly májusban a korábbi konzorciumi partnere, az osztrák Porr, és annak leányvállalata, a szintén osztrák Terrag-Asdag vitte tovább.

Eredetileg a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti teljes szakaszt – amely a még Kóka János által meghirdetett autópálya-ócsítási program egyetlen látványos eredménye volt azzal, hogy a 36 kilométer csupán 43 milliárd forintba kerül – május végére kellett volna átadni. Azonban csak a Balaton partja és Zalakomár közötti húsz kilométerrel sikerült elkészülni határidőre. Ennek részben az volt az oka, hogy a megváltozott autópálya-törvény akadályozta a közművek kiváltását, de az április végén bejelentett csúszás összefüggött a kivitelezőváltással, valamint technológiai nehézségekkel is.

Szlovén sztrádát is avat Gyurcsány

Gyurcsány és Szabó kedden még egy autópályát avat. Forgalomba helyezik ugyanis Szlovéniában az M70-es autóutunk folytatásaként megépült Pince-Lendva-Beltinci autópálya-szakaszt, valamint a gyorsúton a Tornyiszentmiklós-Pince határátkelőt. Mivel Beltinci után már készen van a sztráda – azt a múlt héten adták át –, Mariborig is végig gyorsforgalmi úton lehet mostantól eljutni.

Letérni csak akkor kell, ha tankolni akarunk: benzinkút ugyanis továbbra sincs az M7/M70-esen Siófok és a horvát/szlovén határ között. Az első kutak az M7-esen, annak balatoni szakaszán, az év végére készülhetnek el. Ez nemcsak a tankolás miatt probléma, hanem azért is, mert a matricaköteles M7-esen nem lehet megvenni a vignettát.