M7-es: megbírságolták a Nemzeti Autópálya Zrt.-t

2006.10.26. 21:14
A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) megállapította, hogy az M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közti szakasz építésére a Nemzeti Autópálya Zrt. által kiírt közbeszerzésen a Zala-Somogy Konzorcium kizárása jogsértő volt, ezért a kiíróra a döntőbizottság 15 millió forint bírságot szabott ki - tájékoztatta a Vegyépszer Zrt., a konzorcium egyik tagja az MTI-t.

Miután a döntőbizottság a szerződéskötést nem tiltotta meg, így a jogtalan kizárás ellenére az NA Zrt. által a nyertesnek nyilvánított PVT-M7 konzorciummal kötött szerződést a határozat nem érinti.

A KDb kedden hozta meg döntését, és az arról szóló hivatalos levelet szerdán postázták az ügyben érdekelteknek, ám csütörtök délutánig csak a Vegyépszer vette át a határozatot.

A Strabag sem nyert a tenderen

A döntőbizottság október 4-én tárgyalta meg a tenderen vesztes Strabag-Hídépítő alkotta Adria konzorcium, a Betonút-Vegyépszer alkotta Zala-Somogy konzorcium, valamint további két ajánlattevő beadványát, amelyben megtámadták a kiíró NA Zrt. szeptember 7-i döntését.

A beruházó döntésével a sztrádaszakasz megépítésére a Porr-Viadom-Terrag-Asdag alkotta PVT-M7 Konzorciumot választotta ki, míg a többi öt pályázatot érvénytelennek nyilvánította. Az NA Zrt. szerint a kizáró okok között formai nem volt, csak tartalmi. A kizárt pályázatok nem feleltek meg a kiírás feltételeinek, és így az NA Zrt. nem mérlegelhetett.

A nyertes a PVT-M7 konzorcium

A közbeszerzési törvény szerint október 15-én járt volna le a határideje annak, hogy a KDb döntsön a két vesztes konzorcium beadványáról, ám a határidőt - élve a jogszabály adta lehetőséggel - 10 nappal meghosszabbították.

Az NA Zrt. eközben, szeptember 15-én aláírta az M7-es érintett szakaszának megépítéséről szóló kivitelezési szerződést a nyertes PVT-M7 konzorciummal. Béni Gyöngyi az NA Zrt. szóvivője korábban az MTI-t arról tájékoztatta, hogy a nyertes kivitelezők a szerződéskötést követő napokban már felvonulhattak gépeikkel az építési területre, és elkezdődhetett a munka. Ennek köszönhetően a tervezett 2008. május 31-i határidőig a nyertes kivitelezői csoport elkészülhet a 43,8 milliárd forintos beruházással.

Egyedül a Zala-Somogy Konzorciumnak adtak igazat

A KDb mostani döntésével a négy érintett - kizárt - konzorcium által indított eljárásban egyedül a Zala-Somogy Konzorcium beadványában szereplő kifogások egy részét ismerte el. A kizárást az NA Zrt. ennél az ajánlattevőnél arra alapította, hogy az nem a dokumentációban szereplő feltételek szerint adta be az ajánlatát.

A döntőbizottság megállapította, hogy az eljárás során a dokumentáció is változott. Amíg kezdetben csak kivitelezésre szólt, később kiterjedt a tervezésre is. Amennyiben a több mint 50 oldalas határozatból kikövetkeztethető, az autópálya egy szakasza olyan területen halad, ahonnan a tőzeget kitermelték. Ezen a területen csak speciális megoldással vezethető át az autópálya, amelyre az ajánlattevők eltérő megoldásokat dolgoztak ki, miután az ajánlatkérő nem adott útmutatást az ajánlattevőknek. Az ajánlat érvénytelenné nyilvánítása tehát jogsértő volt.

A Zala-Somogy Konzorcium beadványában vitatta azt is, hogy a nyertes ajánlattevő ajánlatának érvényessé nyilvánítása jogszerűen történt-e. Vagyis hogy szabályosan adta-e be a biztosítékul szolgáló bankgaranciát. A KDb úgy vélte, hogy ez szabályosan történt.

Súlyos jogsértés

A végső megállapítás úgy szól, hogy az ajánlatkérő érvényes ajánlatot érvénytelenné nyilvánított, ami súlyos jogsértésnek minősül. A Döntőbizottság a 15 millió forintos bírság mértékének megállapításánál figyelemmel volt arra a tényre, hogy a beszerzés értéke kiemelkedően magas összegű volt, továbbá arra is, hogy a jogsértés már nem reparálható.

Tímár Gyula, a Vegyépszer Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek úgy nyilatkozott, hogy a partner céggel történt konzultáció után döntenek arról, bírósághoz fordulnak-e a már megkötött szerződés érvénytelenítésért.

Az NA közleménye

A Nemzeti Autópálya Zrt. is közleményt juttatott el csütörtökön este az MTI-hez. Ebben hangsúlyozzák: a Közbeszerzési Döntőbizottsággal ellentétben úgy ítélik meg, hogy a konzorcium kizárása az eljárásból jogos volt.

A közlemény rámutat: a Nemzeti Autópálya Zrt. által lefolytatott közbeszerzési eljárás folyamán a szakértőkből álló bíráló bizottság munkáját közbeszerzési szakjogászok, két felkért külső szakértő cég, és a tárgyban járatos műszaki szakértők is segítették. A jogorvoslati eljárásban a Nemzeti Autópálya Zrt. által csatolt, két, egymástól független szakértői vélemény tartalmát a kérelmezők nem vitatták, de a Közbeszerzési Döntőbizottság nem fogadta el - teszi hozzá a közlemény.

Miután a kiadott határozat vitatott tárgya műszaki-szakmai probléma, a megoldási lehetőségeket a Nemzeti Autópálya Zrt. szakmai körben kívánja elemezni, illetve további jogi út lehetőségét is vizsgálja.