Szárnyasok háborúja egy Matáv-reklám miatt

2001.11.20. 12:01
Új színt hozott a magyar reklámkultúrába a Matáv kisfilmje, amelyben a távközlési céget szimbolizáló nett kis énekesmadár köszönti a liberalizált távközlési piac villanydrótjára ügyetlenül rálépő vízimadarakat, vagyis a konkurenciát. Az Index riportere alászállt a reklámszakma bugyraiba és kiderítette: kis híján hirdetésháború tört ki a spot miatt. A válaszcsapás egy olyan film lett volna, amelyben az énekesmadarat halszagú barátai meginvitálták volna a víz alá. A vetélytársak végül mégis úgy döntöttek, erre inkább nem is reagálnak.
Az Index sokat látott reklámügyi riportere kiejtette kezéből az otthon is állandóan kibiztosítva tartott jegyzetfüzetet, amikor a Matáv kisfilmjében feltűnt a dróton egyensúlyozó madárka, aki monopólium létére (kellemesen csicseregve) olyanokat gondolt - ezt kiírva láthatjuk a képernyőn - hogy: "Mióta várok? Mikor jönnek már a többiek?".

Külföldiek és vízimadarak kíméljenek!

Illusztráció: a konkurencia nem bírja
Az Önsorsrontó Tengelic (meggyvágó?, vörösbegy?) pillanatokon belül örülhetett, hiszen egymás után feltűnt a dróton a Nehézkes Vadkacsa, a Szerencsétlen Kárókatona (ő konkrétan billeg és kétségbeesetten verdes a szárnyával), illetve az Idegenszívű Szarvcsőrű Madár. A Matáv honlapjáról letölthető film tüzetes elemzése közben észrevettük, hogy a fejnehéz szarvcsőrű az utolsó pillanatban egyszerűen leesik a drótról. Az otromba szárnyasok természetesen kellemetlen, de legalábbis nevetséges tónusban vartyognak.

Először akartak beszélni

A reklám elvileg azt az üzenetet közvetítené, hogy a Matáv a távközlési piac december 23-ai felszabadításának alkalmából köszönti a konkurenciát. Amely nehézkes, nevetséges és ügyetlen. Gondoltuk volna mi, egyszerű nézők. Ám mint azt Harmat Gábor, a spotot kitaláló Lowe Lintas GGK reklámcég kreatív direktora az Indexnek elmondta, a mű nem a konkurenciát, hanem a fogyasztókat szólítja meg, mivel azok jelentős része nem tudatosította magában, hogy jön a liberalizáció. "A Matávnak fontos volt, hogy a témában ő szólaljon meg először".

Nem komoly

Miért vannak mégis sokan kibukva a filmtől? - pedzettük a témát, de Harmat, - akiről a szakma kemény rétegeiben tett tényfeltáró túráink során a Vox Caféban kiderítettük, hogy a "Rolling Stones", majd "Stones" néven fellépő rockandroll zenekar frontembere - ragaszkodott ahhoz, hogy az "elsődleges szándék" az elsőként való megszólalás volt. "Nem hiszem, hogy bárki olyan komolyan vette volna a filmet, hogy megsértődjön" - vélekedett a kreatív direktor-frontember. Min is? - kérdeztünk volna vissza, de a "Szerelem nagy Houdinija" című sláger szerzőjét nem kínoztuk tovább.

Hivatalosan nem tiltakozott senki, ámde

Annyira valóban nem, hogy bárki is a Magyar Reklámszövetség Etikai bizottságához fordult volna - derítette ki egyszemélyes reklámkommandónk egy gyors telefonnal, annyira viszont mindenképp, hogy az egyik konkurens távközlési társaság kreatív ügynöksége elkészítette a válaszkampány terveit. Ebben például olyan film szerepelt volna, amelyben a villanydróton annyira bénán mozgó tőkés réce és kárókatona meginvitálták volna az Önsorsrontó Tengelicet a víz alá, hogy ott fütyörésszen olyan felszabadult cinizmussal. Végül - megbízójukkal egyetértésben - úgy döntöttek, nem mennek bele az adok-kapokba.

Külalak ötös, tartalom egyketted

Így - bár az Index által végigkérdezett tévénézők nagy része a "sportszerűtlen"-től a "szánalmas"-ig terjedő skálán értekelte a forradalmi kisfilmet - valószínűleg mégsem lesz reklámcsata. (A meginterjúvoltak technikailag általában értékelték az alkotást, "üzenetét" viszont hevesen elutasították. Egy neve elhallgatását kérő szakmabeli cápa így fogalmazott: "Nagy szemétség, de jól meg van csinálva".)

A kormány is gratulált hozzá

Maga a megbízó Matáv elégedett a filmmel. Nagy Bálint kommunikációs igazgató szerint "soha nem látott" gratuláló levelek és telefonok érkeztek a céghez a konkurenciától és a kormánytól is. A távközlési vállalatnak egyetlen negatív véleményről van (közvetett) tudomása: állítólag egy konkurens első embere háborodott fel a madarakon. A Matáv legfonotsabb szándéka az volt a filmmel, hogy elmondja: a liberalizáció után meg tudja mutatni, miben más, mint konkurensei.

PanTel a rasztafári Magyarországért

A PanTel már kihozta kampányát, amely a maga nevében szintén forradalmi, hiszen 2002-re olyan Magyarországot vizionál, ahol az Index munkatársai átveszik a hatalmat és rasztafárikat ültetnek a magáncégek vezető pozícióiba. Az új menedzsertípust Rozsda, a Hajtás Pajtás biciklis futárcég bozontos munkatársa személyesíti meg.

Tudomásunk szerint a Vivendi is készíttet "liberalizációs" filmet, de ők sem veszik fel a Matáv tengelice által arcukba hajított kendermagot és nem vetik be a vérszomjas gatyás ölyvet.

(Az illusztrációkat a technocol.hu biztosította)