Márta, Flóra
20 °C
33 °C

Földön marad a hazai magángépek fele

2008.07.21. 16:15
Látványosan növekszik Magyarországon a magánkézben lévő légi járművek száma, ám a gépek nagyjából fele sohasem hagyja el a hangárokat. Ennek oka, hogy a repülőgépeket és helikoptereket nemcsak megvenni nem olcsó, üzemeltetni is igen drága. A tulajdonosok fele inkább fel sem száll, csak hogy ne kelljen biztosítást, műszaki karbantartást és üzemanyagot fizetnie.

Összesen csaknem kétezer darab lajstromjellel rendelkező magán légi jármű van Magyarországon, ám ezek nagyjából fele soha nem száll fel. Ugyanis, bár ezen gépek beszerzési ára sem alacsony, az igazán nagy kiadást az üzemeltetésük jelenti. A civil forgalomban kizárólagosan jellemző, hat tonna felszálló súly alatti légi járművek közül a 670 repülőgép és 250 helikopter – ha működik – különösen sokba kerül gazdáiknak, miközben az ország mérete nem indokolja használatukat, nagyobb távolságokra pedig a légi tömegközlekedés gyorsabb, olcsóbb és biztonságosabb is. A ballonokat, ultra light (UL) és vitorlázó repülőgépeket gyakrabban használják gazdáik, de ezek fenntartási költsége viszonylag alacsony, funkciójuk pedig kevésbé az utazás – írja a Pénzcentrum.

Egy magángép számos kötelező kiadással jár. Üzemeltetéséhez szükség van egy, az autókéhoz hasonló kötelező felelősség biztosításra, amely a harmadik félnek okozott károkat téríti meg (TPL), és egy felelősség biztosításra (PLL) mely a repülőgép üzemeltetője által az utasoknak okozott károk esetén nyújt kártérítést − hívja fel a figyelmet a tavaly áprilistól légi jármű biztosítással is foglalkozó QBE Atlasz vezérigazgatója. Dénes Attila hozzátette, bár nem kötelező, de érdemes biztosítani magát a gépet és a pilótát vagy pilótákat is. Ehhez járul a gép amortizációja és fogyasztása, ami a legolcsóbb esetben is repült óránként legalább tízezer forint. Fizetni kell a repülőtér használatáért, a gép tárolásáért, stb. Csak a pilótajogosítvány, azaz szakszolgálati engedély megszerzése 1-3 millió forint egyszeri befektetést igényel.

Ennek ellenére a magángépek száma növekszik Magyarországon, de nagyjából felük gyakorlatilag sohasem hagyja el a hangárokat. A 6 tonna felszálló tömeg alatti légi járművek biztosításainak piaca most nagyjából évi 400 milliós, és lassan, de biztosan növekszik.