Malév, szex és New York

2007.01.23. 21:19
A Szex és New York sorozat Mirandájától, Cynthia Nixontól vette át Gönci János, a Malév vezérigazgatója az egyik legismertebb amerikai utazási magazin, a Global Traveller közönségszavazással odaítélt díját a legjobb kelet-európai légitársaságnak. A Malév arra számít, hogy három év alatt megduplázza amerikai utasainak számát. A vezérigazgató szerint két év alatt nyereséges lehet a cég, amely tavaly azonban a várakozásokat meghaladó veszteséget termelt.

98 százalékban topmenedzserek vagy diplomás vezetők, 96 százalékuk egyetemet végzett, 90 százalékuk éves jövedelme meghaladja a százezer dollárt - néhány adat a Global Traveller nevű amerikai utazási havilap hatvanezres olvasótáboráról, akik szavazatai alapján - az elmúlt két évben az elsőséget rendre elnyerő cseh légitársaság, a CSA uralkodását megtörve - az idén a Malév kapta a legjobb kelet-európai légitársaságnak járó díjat. Gönci János, a Malév vezérigazgatója szerint a díj jelentősége alapján az elsők közé tartozik a légitársaság eddigi elismerései közül, hiszen komoly amerikai sajtóvisszhangja van. Olyan megjelenést jelent ez az amerikai médiában, amelynek hirdetési értéke egyszerre megfizethetetlen és felbecsülhetetlen a Malév számára - mondta az Indexnek a vezérigazgató.


Cynthia Nixon színésznő, Gönci János Malév vezérigazgató és Alexandra Young, a Global Tarveler főszerkesztője

A sajtóvisszhangot növelheti, hogy a díjat a Szex és New York sorozat egyik főszereplője, Cynthia Nixon, alias Miranda adta át a légitársaságok között 26 kategóriában folyó verseny győzteseinek. A világ legjobb légitársaságának a British Airwayst választották a szavazók.

Irány Amerika

A díj ráadásul a lehető legjobbkor jön a Malévnak - emelte ki Gönci János, hiszen a közelmúltban írtak alá code-share, azaz közös járatokról szóló egyezményt az American Airlines társasággal. Így április elsejétől harminc amerikai nagyváros és Budapest között egyetlen jeggyel, az átszállással járó külön bejelentkezés nélkül repülhetnek az utasok. George M. Bratlik, a Malév New York-i kirendeltségének vezetője az Indexnek azt mondta: már a járatmegosztási egyezmény hírére is érezhetően megnőtt az amerikai utazási irodák érdeklődése a budapesti járatok iránt.

A régióban Prága a legnépszerűbb célpont, az USA-ból kétszer annyian választják a cseh, mint a magyar fővárost utazási célpontnak. Prágának turisztikai szempontból is óriási az előnye, ezért van az, hogy a díjat az elmúlt két évben a cseh CSA nyerte, amely már a kilencvenes évek vége óta teljes jogú tagja az egyebek között a Delta légitársaságot is soraiban tudó Skyteam légiszövetségnek. Bratlik szerint a több mint háromszázezer Magyarországra látogató amerikai közel harmada repülhet most a Malévvel, de ezt a számot három év alatt megduplázhatják - köszönhetően a Oneworld légiszövetséghez való tavaszi csatlakozásnak.

Hatékony veszteség

Ennél is rövidebb idő telhet el, mire a 2006-ot újból veszteségesen záró légitársaság nyereségessé válhat: Gönci János szerint egy sikeres privatizáció, illetve tőkeemelés után két év kell a hatékonyságát tekintve egyre javuló cég nyereségessé tételéhez. Gönci azt állítja, a hatékonyság javulása az idei veszteség, a mérlegek végső lezárásáig elárulni nem kívánt mértékű veszteség ellenére is látszik: a vezérigazgató szerint a 2006-os eredményt jelentős részben határozták meg külső körülmények.

Így a kerozin árának jelentős, a forint gyengülésével kísért emelkedése, több, a Budapest Airport tavalyi privatizációja előtt a Malévnek a reptéren ingyen biztosított terület és szolgáltatás fizetőssé válása, összességében 5-10 milliárd forint közötti mértékben járult hozzá a Malév tavalyi költségnövekedéséhez.