Nándor
8 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Még mindig titok, mennyibe került a Malév

2007.02.22. 15:52
Technikai kérdéssé vált, mikor írják alá a Malév privatizációs szerződését, az aktusra napokon belül sor kerülhet. Az ÁPV jóváhagyta a szerződés végleges szövegét, de tartalmát nem hozzák nyilvánosságra.

Az ÁPV Zrt. igazgatósága jóváhagyta az AirBridge Zrt.-vel megkötendő szerződés végleges formáját és szövegét, és felhatalmazta az ÁPV vezérigazgatóját az aláírásra - közölte a privatizációs szervezet. A közlemény szerint az igazgatóság tájékozódott az érdekképviseletekkel történt konzultációról, áttekintette az ajánlattevővel lefolytatott tárgyalásokat és a szakmai egyeztetések eredményeit, az AirBridge Zrt.-vel kölcsönösen elfogadott, parafált adásvételi szerződést, és tudomásul vette, illetve jóváhagyta azokat.

Egy a világ

Az Index információi szerint napokon belül sor kerülhet a szerződés aláírására: a dátum kitűzése egyszerű technikai, egyeztetési kérdéssé vált. Valószínűbb, hogy az aláírás még a jövő hét első felében megtörténik. Ennek azért lehet jelentősége, mert csütörtökön Tokióban tartja vezetői értekezletét a Oneworld légiszövetség, és itt jelentik be a Malév teljes jogú csatlakozását. Mindez azt is jelenti, hogy a Oneworld feltehetőleg nem támasztott kifogást a privatizációs eljárás eredménye ellen.


Hivatalos információt erről nem hoztak nyilvánosságra, és a szerződés aláírásáig az ÁPV és az AirBridge is elzárkózott az Index a megállapodás részleteit, egyebek közt a vételárat és a hitelgaranciák mértékét firtató kérdéseinek megválaszolásától.

Marad kockázata az államnak

Az biztos, hogy nem az eredetileg tervezett módon szabadul az állam a tavalyi évet ismét jelentős, tízmilliárd forinthoz közeli veszteséggel záró légitársaságtól. A kormány ugyanis február elején, a tárgyalások utolsó szakaszában hozzájárult, hogy a Malév vagyonelemei egy állami vagyonkezelőhöz kerüljenek, és ezekért a Malév használati díjat fizessen, így fokozatosan térüljön meg az államilag garantált hitelállomány.

Az alaphelyzet az lett volna, hogy - a vételár ehhez képest elhanyagolható összegétől függetlenül - az új tulajdonos váltsa ki az állami garanciát a Malév mintegy 20 milliárdos hitelcsomagjából. Ehhez képest a tárgyalások utolsó szakaszában arra lehetett számítani, hogy az orosz vevő 6 milliárd forintnyi hitelre vállal közvetlenül garanciát.

Kollektív szerződések

Nem ismerik a szerződés ezen részleteit az érdekképviseletek sem: a Malév hat szakszervezete közül négyet tömörítő Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség ügyvivője, Csorba Attila az Indexnek azt mondta, azt sem tudják, hogy az egyeztetéseken általuk kért módosítások bekerültek-e a szerződésbe. Az érdekképviseletek csak a munkavállalókat érintő részekbe nyerhettek betekintést. Módosítási javaslataik között szerepelt a kollektív szerződések érvényességének 2010-ig történő fenntartása. Az érdekképviseletek további információkat kértek a tervezett leépítések mértékéről és ágazatonkénti pontos megoszlásáról, ám erről nem kaptak felvilágosítást azon felül, hogy a vállalat dolgozóinak közel egyharmadát küldhetik el.

Az érdekképviseletek szerint az egyeztetések így eredménytelenek voltak, de mivel a jogszabály csak egyeztetési kötelezettséget ír elő, ennek nincs jogi következménye.