Ödön
1 °C
11 °C

Elment a Malév

2007.02.23. 18:36
Az orosz utasforgalomra alapozva évi 20-25 százalékos forgalomnövekedést és két éven belül nyereséges működést ígér Borisz Abramovics a Malévnak. A légitársaság új tulajdonosa támogatja a Oneworld légiszövetségbe való belépést. A privatizációs szerződés szerint a Malév hiteleinek nagy része az állam nyakán marad, azt tíz év alatt fizeti vissza az ugyanakkor jelentős összegű 8 milliárd forintos garanciát és 50 millió eurós tőkeemelést is vállaló vevő.

Sűrítik a moszkvai járatokat - ez volt szinte az az egyetlen konkrétum, melyet a Malév új tulajdonosa, a privatizációs pályázaton nyertes Air Bridge Kft. mögött álló Borisz Abramovics elárult a légitársaság jövőjét illetően, miután délután az ÁPV Zrt. vezetésével aláírták a részvény adásvételi szerződést. Az aláírás azt jelenti: a Malév 99,5 százalékos, állami kézben levő részvénycsomagjának 2004 óta megkísérelt, három kudarcba fulladt magánosítási kísérlete után új gazdája van.

Bár Abramovics nem kitért a – a tranzakciók zárása után várhatóan március végi birtokba kerülést eredményező – szerződés részleteit firtartó kérdések elől, az ÁPV közleményében nyilvánosságra hozta azokat. A vevő részvényekért 200 millió forintot fizet. Mint azonban azt már korábban is megvilágítottuk, nem a vételár volt a legfontosabb szempont, hanem az, hogy a vevőjelöltek közül ki vállalja át a végül a tavalyi évét is veszteséggel záró légitársaság hiteleinek jelenleg az államot terhelő garanciáját. Az összességében 30 milliárd forint feletti - a pontos összeg a forint árfolyamától függ - hitelcsomag kisebb, valamivel 11-13 milliárd forintos részére az állami kezesség mellett a géppark egy része is fedezetet jelent, így a nagyobb tételre, a Magyar Fejlesztési Bank felé fennálló mintegy 20 milliárd fedezetre viszont csak az állami garancia vonatkozik.

A végleges megállapodás szerint ez utóbbi fedezetét nem váltják ki, viszont a Malév márkanév, a társaság saját tulajdonú Boeing 767-es gépe és Százhalombattáról Ferihegyre vezető, a Malév földi kiszolgáló üzletága által használt kerozinvezeték egy újonnan létrehozandó, állami tulajdonban álló vagyonkezelő céghez kerül. Az eszközöket a Malév bérli, a 2008 és a 2018 között fizetett béreleti díjak a hitel törlesztésére szolgálnak, akárcsak a Malév későbbi várt nyereségének 25 százaléka, melyet elkülönített számlán kell kezeljen a társaság. Az Air Bridge ezen felül 32 millió eurós, mintegy 8 milliárdos bankgaranciát is letesz, melyből a bérelti díj elmaradása esetén törlesztheti a hitelt a tartozást is átvállaló vagyonkezelő. Ahhoz, hogy a tartozást az állam megtarthassa, szükséges még az EU állásfoglalása is.

A 11-13 milliárd forint közötti hitelcsomagot az Air Bridge ez év végéig visszafizeti a megállapodás szerint. A vevők vállalták továbbá, hogy 50 millió eurós tőkeemelést hajtanak végre, melyből 20 millió eurót a szerződés aláírását követően a Malév zárolt bankszámlájára helyeznek, és az összeget a légitársaság közgyűlésének erre felhatalmazó döntését követően azonnal befizetnek.

Az orosz utasokra pályáznak

A Malév két éven belül nyereséges lesz - jelentette ki az adásvételi szerződés aláírása után Borisz Abramovics, aki arra számít, hogy az utasforgalom évente 20-25 százalékkal is nőhet. Az üzletember hangsúlyozta: végrehajtják üzleti tervüket, mely a privatizációs győzelmet is eredményezte, és melynek lényege, hogy Budapest egyfajta európai kapu lehet Oroszország számára. Az Index kérdésére az üzletember elmondta: sűríteni kívánják a Malév moszkvai járatait, de más desztinációk megszűntetése helyett inkább a géppark bővítését tervezik. Számít arra is, hogy sikerül elérni: a Moszkva és Budapest között fennálló kormányközi szerződést módosítsák, és így ne csak a Malév és az Aeroflot, az orosz állami légitársaság, hanem az Abramovics kezében levő Air Union orosz légiszövetség is indíthasson járatokat a két főváros között.

Az üzletember elmondta: támogatja a Malév csatlakozását a Oneworld légiszövetséghez, amelynek tapasztalatai alapján a későbbiekben akár az Air Union csatlakozása is elképzelhető. (A csatlakozást a jövő héten jelenti be a Oneworld.)

Abramovics azt mondta, még tárgyal a Malév menedzsmentjével, és csak később dönt arról, lesz-e új vezetése a légitársaságnak. A létszámleépítéseket firtató kérdésekre úgy felelt, e téren a cég vezetése már sokat tett, így nincs szükség komolyabb elbocsátásokra.

Kezdettől az Air Bridge-é volt a legjobb ajánlat

A szerződéskötésről kiadott közlemény szerint a négy jelentkező ajánlatának összevetésekor az ÁPV Zrt. által létre hozott értékelő bizottság az AirBridge komplex pénzügyi ajánlatára 58,3 pontot adott, míg a LAL e szempontból 47, az Ofer Hava 31,7, a Sky Alliance pedig csupán 15 pontot kapott. Az öt évre szóló üzleti terv értékelésére ugyanebben a sorrendben 16, 13, 8,5, illetve 4,7 pontot adott a bizottság. Így az AirBridge került az első helyre 74,3 ponttal, míg a második lett a LAL 60 ponttal. Utóbb a tárgyalásos részben az első két helyen kiválasztott befektető javított ajánlatán. A LAL ajánlatát azonban több határidő jelentős túllépése, illetve a benyújtott banki papírok alaki és tartalmi hiányossága miatt nem lehetett figyelembe venni.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?