Nem kelt el a Malév

2005.03.31. 14:36
Az ÁPV Rt. eredménytelennek nyilvánította a privatizációs pályázatot. Ajánlatot adott be a magyar, orosz és ukrán érdekeltségű Aviation Solutions International, a Cape Clear nevű ír csoport, valamint az orosz KrasAir, de egyik pályázat sem felelt meg a feltételeknek.
Az ÁPV Rt. Igazgatósága csütörtöki ülésén úgy döntött, hogy eredménytelennek nyilvánítja a Malév Rt. állami tulajdonú részvényeinek értékesítésére kiírt nyílt egyfordulós pályázatot. Az igazgatóság értékelése szerint egyik ajánlat sem biztosítja a Malév privatizációjával kapcsolatos tulajdonosi elvárásokat, ezért az ÁPV Rt. Igazgatósága a pályázatot eredménytelennek nyilvánította.

Tárgyalással folytatják

Az igazgatóság megállapította, hogy az ajánlatok számos értékes részkoncepciót tartalmaznak, ezért élve a privatizációs törvény vonatkozó felhatalmazásával, amely szerint két sikertelen pályázati eljárás után tárgyalásos eljárás indítható, a testület úgy döntött, hogy ezt a rugalmasabb és a versenyt élénkítő, az átláthatóságot továbbra is biztosító értékesítési formát választja.

Az ÁPV Rt. három pályázatot értékelt, közülük az egyik az orosz KrasAiré volt. Ajánlatot adott be ezenkívül a magyar, orosz és ukrán érdekeltségű Aviation Solutions International (ASI), illetve egy Cape Clear nevű ír csoport.

Február végéig öt befektető nyújtotta be pályázati anyagát a Malév 99,95 százaléknyi részvényének eladására kiírt privatizációs tenderée. Tenderbontáskor megállapították, hogy az öt beadvány közül három minősíthető ajánlatnak, míg a másik kettő szándéknyilatkozatnak volt minősíthető. A pályázati dokumentációt egyébként a határidőig kilencen vásárolták meg.

Régi ismerős

Az előző, 2004-es pályázat egyetlen ajánlatevője, az Aviation Solution konzorcium - amelynek tagjai az egykori Malév-alkalmazottak által alapított Aviation Solution International Kft., a Tiara Gazdaságszervező és Tőkebefektetési Rt. és az Investunion Befektetési Rt. voltak - a most elbírált pályázatra némileg változtatott összetételén, és egy nemzetközi befektetői csoporttal erősített.

Az ajánlatok értékelése során nyolcvanszázalékos súllyal szerepelt a komplex pénzügyi ajánlat, amely magában foglalja a légitársaság több mint harmincmilliárd forintos hitelállományáért való helytállás módját, az ehhez kapcsolódó biztosítékok jellegét, kiemelt hangsúllyal a tőkeemelés mértékét és ütemezését, valamint a fizetőképesség megőrzését. A pénzügyi ajánlaton belül értelmezendő a megajánlott vételár nagysága is.

A befektetőknek a teljes állami részvénycsomagra kellett ajánlatot tenniük. Az elbíráláskor húszszázalékos súllyal szerepel az ajánlattevő legalább öt évre szóló üzleti programja, ennek részeként a nemzeti légitársaság jelleg fenntartására, továbbá a munkavállalók foglalkoztatására vonatkozó elképzelései.

Az egyik ajánlatot benyújtó szibériai Krasair (Krasznojarszkije Avialinyii) Rt. az első öt orosz légitársaság közé tartozik, 38 közepes és nagy hatósugarú repülőgéppel rendelkezik, s 51 százaléka az állami vagyonkezelő tulajdonában, míg 49 százaléka Borisz Abramovics vezérigazgatóval és Alekszandr Abramovics vezérigazgató-helyettessel baráti viszonyban álló magánrészvényesek birtokában van.

Nehézségek

Sikertelenül zárult a második pályázat is, de a későbbiekben bárki lesz is a Malév vevője, számolnia kell azzal, hogy pénzügyi és kereskedelmi téren is szűk mozgástere lesz. Az üzemelés folytonosságának fenntartásához már rövid távon is milliárdok szükségesek. Ráadásul az új tulajdonosnak szembe kell néznie a fapadosok térnyerésével is.

A KPMG elemzése szerint a diszkonttársaságok piacán gyors fejlődés várható, öt év alatt a jelenlegi piaci részesedésük több mint duplájára nő a magyar piacon, 2010-re négy millió utassal a piac 35 százalékát uralják majd, a jelenlegi 15 százalék helyett.

A cégek elsősorban a Malév rovására növekedhetnek majd: míg a magyar légitársaság jelenleg a piac 43,6 százalékát viszi, öt év múlva részesedése már csak 33,6 százalék lesz az előrejelzés szerint. Ezzel párhuzamosan kisebb mértékben, de veszítenek részesedésükből a Magyarországon működő más hagyományos társaságok és a charter piac szereplői is.