Heteken belül globális szövetség tagja lesz a Malév

2001.10.11. 11:43
A Malév hamarosan megállapodást ír alá egy nagy légitársasággal, és ennek révén "heteken belül" egy globális szövetség tagjává válik - idézi Váradi József vezérigazgató Financial Timesnak adott nyilatkozatát az MTI. Kérdésünkre a Malév szóvivője elmondta, a Malév számára már csak ez a lehetőség maradt, reményeik szerint a tárgyalások néhány héten belül eredményre vezetnek. A lap idéz egy szakértőt, aki szerint a közép- és kelet-európai légitársaságok közül hosszabb távon egyedül a lengyel LOT életképes.
A közép- és kelet-európai légitársaságok közül hosszabb távon alighanem egyedül a lengyel LOT életképes - mondta a Financial Timesnak egy londoni beruházási bankár. A londoni lap kontinentális kiadásának csütörtöki számában közölt elemzést arról, hogy a térség légitársaságai is kezdik érezni a szektorra másutt már jellemző ínséges idők beköszöntét.

Szövetség helyett büszkeség

Az idézett szakértő úgy véli, hogy többségük minden bizonnyal a márciusban fizetésképtelennek nyilvánított bolgár Balkan Airlines sorsára jut. Szerinte csak úgy menekülhetnének meg, ha az érintett kormányok létrehoznának egy olyasféle szövetséget, mint a skandináv SAS. Erre azonban kevés esélyt lát. Nemzeti büszkeségből és a nyugat-európai példákat követve "a kormányok mentségként fogják kihasználni ezt az alkalmat, hogy tőkét injekciózzanak ezekbe a társaságokba, és meghatározatlan időre elodázzák a szerkezetátalakítást" - mondta.

A magyar légitársaság derűlátó

A Malév idén eddig 9,2 milliárd forint állami támogatást és további 23 milliárdos állami hitelt kapott - illusztrálta a bankár véleményét a lap, amely szerint a társaság idei veszteségeit 5,6 milliárd forintra szeretné mérsékelni, jövőre pedig nullszaldós mérleget akar elérni. A szeptember 11-ei támadások után a cég előrehozta a tervezett létszámcsökkentéseket, amelyek során idén négyezer alkalmazottjának 27 százalékától kíván megválni. A magyar légitársaság ezzel együtt is derűlátóan tekint a jövőbe - fűzi hozzá a Financial Times, megemlítve, hogy a Malév személyszállító forgalmának mindössze 6,5 százaléka esik észak-amerikai járatokra.

A Malév heteken belül csatlakozik egy szövetséghez

Az európai járatok jól tartják magukat, a kereslet csökkenésének várható mértéke itt csak 5 százalékos lesz - mondta a lapnak Váradi József vezérigazgató. Hozzáfűzte, hogy a Malév hamarosan megállapodást ír alá egy nagy légitársasággal, s ennek révén "heteken belül" egy globális szövetség tagjává válik. Kérdésünkre a Malév szóvivője elmondta, a Malév számára már csak ez a lehetőség maradt, reményeik szerint a tárgyalások néhány héten belül eredményre vezetnek. A cég a tárgyalások sikerének érdekében egyelőre nem közölt többet.

A LOT sorsa a Swissairtől függhet

Nagyobb belső piaca miatt valamivel jobb helyzetben van a LOT, amely azonban még így is 96 millió dolláros állami újratőkésítésre szorult. A varsói kormány eközben aggódva figyeli, hogyan alakul a LOT-ban 37,6 százalékos részesedéssel rendelkező, csődközeli helyzetbe jutott Swissair sorsa.

A CSA nyereséges

E cégekkel ellentétben a cseh CSA meglehetősen masszív, 7 millió dolláros nettó nyereséget ért el az idei év első nyolc hónapjában. A prágai kormány azonban egyelőre ennek ellenére sem kívánja elsietni azoknak a terveknek a megvalósítását, amelyek szerint a (95,7 százalékban állami tulajdonú) vállalat részvényeinek 25-30 százalékát forgalomba hozná a tőkepiacon, további 15 százalékát pedig eladná Skyteam Alliance-beli partnereinek, az Air France-nak és a Deltának - írta a Financial Times.