Beindult a magyar kisrepülőgyár

2006.05.09. 08:58
A Ballószögön működő Corvus Aircraft Kft. a német, a szlovák és a magyar piacon már megjelent, Dél-Afrikában egy magyar származású üzletember képviseli a társaságot, az amerikai piac meghódítására vegyesvállalatot hozott létre a cég.

A teljesen magyar fejlesztésű Corvus Corone repülőgépek gyártása tavaly indult, mondta el a Világgazdaság érdeklődésére Gecse Tamás ügyvezető igazgató. A repülők 95 százalékos készültségi fokig minden esetben Magyarországon készülnek el, míg az összeszerelés és a festés a célországban történik. A cég azonban nehezebben startolt a kezdeti sikerek dacára: rendre megkapta a gyártáshoz és a forgalmazáshoz szükséges engedélyeket, a környezetvédelmi és a minőségi tanúsítványokat, és még formatervezési díjat is nyert. Viszont amíg nem volt árbevétele, a cégszerű működést hiányolván az APEH nem utalta vissza a társaságnak az áfát, és a bankok is vonakodtak segíteni. Még az elnyert uniós támogatások összegét (eddig öt EU-pályázaton nyert a cég) sem hitelezték meg.

A hazai magánszemély tulajdonosok kezdetben önerőből, majd a támogatások (négy uniós, egy-egy munkahelyteremtő) felhasználásával fejlesztették üzemszerűvé a múlt nyáron még manufaktúrajellegű gyártást. A 320 négyzetméteres csarnok mellé egy 740 négyzetméterest építettek, a bő tucatnyi létszámot közel ötvenre bővítették, új gyártóberendezéseket vettek. Eddig több száz millió forintot költöttek el.

Annyiba kerül, mint egy sportautó

Egy repülőt Magyarországon 15-20 millió forint plusz áfáért kínálnak felszereltségtől függően, Németországban 82 ezer euró plusz áfáért. Tavaly már szerény, 75 millió forintos bevétele is keletkezett a Corvus Aircraftnak hazai és szlovákiai eladásokból, márciusban pedig megkapta a korábbi beruházások után várt áfát is. Pillanatnyilag mintegy tíz repülő van 70-90 százalékos készültségi állapotban. A rendelésállomány alapján az idén legalább tíz Dolmányos Varjút ad el a cég Németországban, ahol július végére várják a légügyi hatóságok engedélyét. A jövő heti berlini ILA légi bemutatóra kivitt két bemutatógépből egy kint is marad a rendezvény után. Legalább ugyanennyit adnak el Dél-Afrikában is, míg az USA-ban és Magyarországon egyaránt öt-hat vevő vár a szállításra. A belföldi vevők egy-két hónap múlva már repülőre szállhatnak.

Bár érdeklődő van bőven, a kft. nem akar külső tulajdonost beengedni. Az eddigi eredmények dacára Gecse Tamás szerint egyébként is akkor ér majd igazán sokat a cégük, ha már eladtak 20-30 repülőt.

Ausztrál motor, magyar forma

Gecse Tamás mellett Voloscsuk András meghatározó tulajdonosa és társügyvezetője a cégnek. Repülőjük a katonai repülőknél, illetve a Boeingeknél használt szénszál-üvegszál kompozitból készül, elemeit ragasztással rögzítik. A jórészt alumínium kisrepülőknél így jóval könnyebb, tehát a terhelhetősége nagyobb. A jármű a motor és a műszerek kivételével kizárólag a ballószögi csapat fejlesztése. A megrendelők ausztrál Jabiru, illetve Rotax motorral kérték a gépeket.