Gyöngyi
5 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kiterjesztik a díjkötelezettséget

2007.10.29. 08:07
Jövő januártól nemcsak a kamionok után kell fizetni a 42 kijelölt főúton, tudta meg a Világgazdaság. A jelenlegi állás szerint a rendeletnek megfelelően a D2 és a D3 kategóriás járművek számára (az autóbuszok kivételével) is díjasak lesznek a D4-eseknek már jelenleg is fizetős főúti szakaszok

Az intézkedés célja, hogy minden tehergépjármű hozzájáruljon a közúthálózat fenntartásához. A várt bevétel nem annyira jelentős, mint a D4-es kategória esetében, hiszen a D3-asok száma elenyésző a többi besorolásúéhoz képest - válaszolták a várható többletbevételt firtató kérdésünkre. A D3-as kategória a 7,5-12 tonna közötti, a D2-es a 3,5-7,5 tonna közötti teherautókat takarja.

A díjfizetést április 1-jétől terjesztették ki. Akkortól a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárműveknek (D2-D4 kategória) az addig ingyenes autópálya-szakaszokon és az autóutakon - kivéve egyes autópályák fővárosi bevezető szakaszait, illetve az M0-st - is fizetniük kell. Másrészt a 12 tonna össztömeg feletti járművek (D4) vezetőinek az országos közúthálózat kijelölt szakaszain matricát kell vásárolniuk.

A szaktárca adatai szerint az ez év áprilisában bevezetett, a fontosabb tranzitutakon 12 tonnánál nehezebb teherautókra fizetendő úthasználati díjból ötmilliárd forint többletbevétel származott. Ez ad lehetőséget arra, hogy az autópályadíjak egy gépjármű-kategóriánál sem emelkednek 2008-ban.

Erre a lap információi szerint nem is nagyon lenne lehetőség, hiszen a legnagyobb terhelést adó nehéz tehergépjárművek (D4) hazai díja az Európai Unió plafonján van, azaz tovább nem növelhető. Így, ha az alsóbb kategóriákban drágulnának a díjak, akkor a személyautók és a kisebb teherautók finanszíroznák a legnehezebb járművek relatíve alacsonyabb matricaárait.