Az intézkedés célja, hogy minden tehergépjármű hozzájáruljon a közúthálózat fenntartásához. A várt bevétel nem annyira jelentős, mint a D4-es kategória esetében, hiszen a D3-asok száma elenyésző a többi besorolásúéhoz képest - válaszolták a várható többletbevételt firtató kérdésünkre. A D3-as kategória a 7,5-12 tonna közötti, a D2-es a 3,5-7,5 tonna közötti teherautókat takarja.
A díjfizetést április 1-jétől terjesztették ki. Akkortól a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárműveknek (D2-D4 kategória) az addig ingyenes autópálya-szakaszokon és az autóutakon - kivéve egyes autópályák fővárosi bevezető szakaszait, illetve az M0-st - is fizetniük kell. Másrészt a 12 tonna össztömeg feletti járművek (D4) vezetőinek az országos közúthálózat kijelölt szakaszain matricát kell vásárolniuk.
A szaktárca adatai szerint az ez év áprilisában bevezetett, a fontosabb tranzitutakon 12 tonnánál nehezebb teherautókra fizetendő úthasználati díjból ötmilliárd forint többletbevétel származott. Ez ad lehetőséget arra, hogy az autópályadíjak egy gépjármű-kategóriánál sem emelkednek 2008-ban.
Erre a lap információi szerint nem is nagyon lenne lehetőség, hiszen a legnagyobb terhelést adó nehéz tehergépjárművek (D4) hazai díja az Európai Unió plafonján van, azaz tovább nem növelhető. Így, ha az alsóbb kategóriákban drágulnának a díjak, akkor a személyautók és a kisebb teherautók finanszíroznák a legnehezebb járművek relatíve alacsonyabb matricaárait.