Menekülni próbál a Csemege-Match

2003.04.17. 10:51
Szeptembertől stratégiát vált a Csemege-Match Rt.. Az anyavállalat tavaly novemberben 5 milliárd forintos tőkeinjekcióval segítette, idén pedig újabb 4,5 milliárddal segíti a magyar leány terveit, amelyek közt a hálózat bővítése is szerepel.
Az elmúlt évek forgalomcsökkenése és tetemes veszteségek felhalmozása után, idén szeptembertől stratégiai irányváltásra készül a Csemege-Match Kereskedelmi Rt. Ennek keretében az áruválasztékát bővíti, az üzleteit megújítja és 2004-től a számukat is növeli - foglalta össze a terveket Vincent Roussel, a cég elnök-vezérigazgatója.

Együttműködnek a Profival

A Delhaize-csoport tavaly ősszel 5 milliárd forinttal feltőkésítette a Csemegét. A tőkeinjekciót részben a veszteségek rendezésére, részben pedig az idén induló fejlesztésekre kívánják felhasználni. Idén újabb 4,5 milliárd forintnyi friss tőke várható. A Csemege számításai szerint a megújulás üzletenként 80-150 millió forintba kerül majd.

A stratégiaváltás egyik eleme, hogy a Profi Magyarország Rt.-vel - amely szintén a csoport leányvállalata és egy korábbi döntés alapján a Csemegével közös vezetés alatt áll - szorosabb együttműködésbe kezdenek. Jelenleg azt mérlegelik, hogy miként lehet optimálisan összekapcsolni a Profi és a hasonló alapterületű (300-800 négyzetméteres) boltokat tömörítő Smatch hálózatokat. Roussel azt sem zárta ki, hogy az üzleteket Profi névre keresztelik, de lehet, hogy azok új nevet kapnak.

Jön a Lidl

A Match hálózatnak 20 üzlete Magyarországon - ezek a klasszikus értelemben vett szupermarketek, míg a Smatchból 113, Profiból pedig 68 működik. A cég számításai szerint a hálózat mögött működő logisztikai, illetve beszerzési társaság működése mintegy 200 egységet igényel.

Roussel szerint a jövőben komolyan átalakul a hazai kiskereskedelmi szektor, amiben a legnagyobb szerepet a német Lidl piacra lépése játssza majd. Ez az úgynevezett hard diszkont értékesítési formát követő üzletlánc kedvező áraival elvonhatja a fizetőképes keresletet, s a céggel szemben a hagyományosabb üzleti modellt követő vállalatok a szolgáltatások bővítésével, a márkaválaszték növelésével vehetik fel a versenyt.

2004-től reménykednek nullszaldóban

A Csemege az utóbbi négy évben nehéz helyzetbe került, ugyanis a hipermarket-hálózatok erőteljes növekedésével piacot vesztett. A forgalma 1999-ben még 100 milliárd forint volt, ez 2002-re 82 milliárdra olvadt. A Profi viszont 2000-ben 30 milliárdos árbevételt ért el, amelyet 2002-ben 35 milliárdra növelt és nyereséges maradt, míg a Csemege csak a saját hálózatának működtetéséből 2001-ben 4 milliárdos veszteséget szenvedett el.

Az elnök-vezérigazgató a tavalyi veszteségeket nem kívánta elárulni, számításai szerint viszont 2004-től a vállalkozás üzemi eredménye ismét pozitív szaldót mutat. A forgalomcsökkenést egyébként nem csak a piacvesztéssel, hanem a Csemege franchise-hálózatának megszüntetésével és a külföldi szállítások leépítésével magyarázta.