Gál
8 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A MÁV idővel kiszervezi az árufuvarozást

2005.08.03. 08:15
A MÁV megtette az első lépéseket ahhoz, hogy az árufuvarozását a jövő év elejétől önálló üzletágba szervezze ki.

A MÁV szeptember 1-ével 20 millió forint jegyzett tőkével részvénytársaságot hoz létre, amely révén - a különböző döntések meghozatala után - akár 2006. január elsejével kiszervezheti árufuvarozási tevékenységét. Az új céggel jogi önállóságot nyerhet az árufuvarozás, és így elméletileg megteremtődnek az elmaradt fejlesztések forrásai - mondta Kovács Imre, a MÁV árufuvarozási üzletágának főigazgatója. Annak ellenére ugyanis, hogy az elmúlt években nyereséget termelt e tevékenység, a szükséges beruházások rendre elmaradtak.

Az áruszállítás üzemi nyeresége például 2003-ban 8,8 milliárd forint volt, ám 2004-ben duplájára emelkedett a pályahasználati díj, így a tevékenység 196 millió forint veszteséget hozott össze. Az idén újra pozitív eredményt vár az üzletág. (A nyereséget a MÁV egyéb, veszteséges tevékenységének finanszírozására fordították.)

Az áruszállítás bevétele folyamatosan emelkedett az elmúlt években, miközben a szállított áru mennyisége csökkent, vagyis Kovács a hatékonyság javulásával magyarázta a tevékenység eredményességét. (A MÁV az idén a tavalyinál vélhetően kevesebb gabonát szállít ráadásul úgy, hogy már 2003-ról 2004-re is csökkent ez a volumen.)

Az áruszállítás jogi önállóságának megteremtése, illetve a különböző stratégiai partnerségek kialakítása, valamint a MÁV áruszállítással foglalkozó leányvállalatának külföldi megjelenése (Ukrajnában, Romániában) eredményezhet további növekedést, s a MÁV-nak ez az érdeke, nem pedig egy esetleges privatizáció - mondta a Napi Gazdaság érdeklődésére Kovács. (Korábban ugyanis politikusi körökben felmerült, hogy a nyereséges tevékenység kiszervezésének hátterében a majdani privatizáció állhat.)

A sajtóbeszélgetésen elhangzott még, hogy várhatóan az év végére derül ki, sikerrel pályázik-e a szlovák vasúttársaság cargo üzletágára a MÁV, amely a tenderen pénzügyi befektetővel együttműködve kíván megjelenni. A Napi Gazdaság információi szerint a MÁV partnere ebben Szlovákia legnagyobb kereskedelmi hitelintézete lehet.