Erzsébet
1 °C
4 °C

Az ÁSZ-szal hadakozik a MÁV

2008.07.16. 21:03
A MÁV vezetői szerint a MÁV Cargo privatizációja törvényes és jó üzlet volt mind az állam, mind a MÁV szempontjából. Vitatták az Állami Számvevőszék (ÁSZ) napokban megjelent jelentésében szereplő egyéb elmarasztaló megállapításokat is, amely viszont továbbra is kitart álláspontja mellett.

A MÁV szakmailag több ponton vitatja az Állami Számvevőszéknek (ÁSZ) a vasúti közlekedés korszerűsítésének ellenőrzéséről a napokban nyilvánosságra hozott jelentésének egyes megállapításaival - mondta Heinczinger István vezérigazgató a sajtó képviselőinek.

MÁV Cargo eladás: nem történt törvénytelenség

A MÁV vezetői szerint a teherfuvarozást végző MÁV Cargo eladását a privatizációs törvény szigorú betartásával végezték, azzal kapcsolatban semmilyen büntetőeljárás sem folyik, a pályázat lebonyolítását és végeredményét egyetlen vesztes ajánlattevő sem kifogásolta. A cég felügyelő bizottsága, illetve a tulajdonos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) képviselői minden iratba betekinthettek, utóbbiak minden döntésben rész vettek.

A viszonylag gyors privatizációt az indokolta, hogy a vasúti áruszállítás piaca 2007. január 1-jétől egy teljesen nyitott versenypiaccá vált. Mivel sem az anyacég, sem a tulajdonos állam nem képes a szállítási ágazat versenyképességét biztosító beruházások finanszírozására, ezért gazdasági kényszer volt annak egy tőkeerős tulajdonosnak történő mielőbbi értékesítése. Heinczinger szerint egyébként az európai tendenciák azt mutatják, hogy a kisebb nemzeti vasúti teherszállítókat a nagyok vásárolják fel. Pl. a belga, a holland és a dán céget a Deutsche Bahn vette meg.

Az ÁSZ által vitatott, a vevő konzorciumnak adott a pályahasználati díj emelése esetén beváltható garancia lehívásának lehetőségét kizárta, mivel a magyar pályahasználati díjak az uniós átlaghoz képest magasak. A további emelés esetén a nemzetközi teherforgalom elkerülné Magyarországot (ahogy ezt ma részben teszi is, Szlovákiát keresztezve), ezért 2010-ig a jóváhagyott díjszabás keretei között nem lehetséges.

A tehervagonoknak a MÁV Cargonak 1, azaz egy forint plusz áfa könyv szerinti értéken történő átadását a cég akkori könyvvizsgálója is rendben lévőnek találta. Ez a névleges ár csak technikai jellegű, mivel a működőképes, de már idős koruk miatt számvitelileg teljesen leirt vagonok átadását nulla értéken történő apportját a könyvelők "nem szeretik". A könyv szerinti átadást egyszerűsége miatt választották, az megfelel a számviteli törvény előírásainak.

Borsik János megkérdezte

A saját szakszervezetének újságját képviselő Borsik Jánosnak, a Mozdonyvezetők Szakszervezete elnökének a pályázat elbírálási feltételeit firtató kérdésére a privatizációs folyamatot irányító Dióssy Gábor, a MÁV-Cargo volt elnöke kifejtette, hogy a nyertes konzorcium a dolgozókkal szemben olyan gáláns, kötelező érvényű ajánlatot tett a dolgozók felé, hogy azt az érdekképviseletek is megelégedettséggel vették tudomásul.

Dióssy kiemelte, hogy a 102,3 milliárd forintos vételár mellett a győztes konzorcium további 43 milliárd forintos fejlesztést vállalt, amit csak tőkeemeléssel vagy tulajdonosi hitellel finanszírozhat. A magyar államot nem terheli meg az ügylet, mert a konzorciumban résztvevő többségi állami tulajdonban lévő GySEV nem lett tulajdonos, csak üzletileg megfelelő esetben gyakorolhatja vételi opcióját a MÁV Cargo részvényeinek 25 százaléknyi részére. Igy nem szorul állami segítségre, mivel a vételár kifizetése nem őt, hanem partnerét, az osztrák vasutat terheli.

Dr. Podonyi László, az ÁSZ igazgatóhelyettese jelezte, hogy nem állították azt, hogy a cég eladása törvénytelen volt. A privatizációt egyszerűen rosszul előkészítettnek tartják. Az értékmeghatározásnál nem vették figyelembe, hogy nem egy gazdasági társaságot, hanem egy egész, növekedés előtt álló piacot értékesítenek. Az útdíjak emelése következtében a vasúti teherforgalom növekedése várható, ami nem lett beárazva. Az aláirt szerződésben foglalt feltételek a MÁV szempontjából visszalépést jelentenek az előzetes ajánlathoz képest. Hiányolta, hogy nem láttak kormány-előterjesztést a privatizáció mellett más alternatív megoldási lehetőségekről.

Büntetőeljárások

Dr. Neumann Mária, a MÁV jogi igazgatója az ÁSZ jelentésben szereplő büntetőügyekkel kapcsolatban megjegyezte, hogy a MÁV által, hűtlen kezelés gyanújával kezdeményezett eljárásokat az igazságszolgáltatási szervek bűncselekmény vagy bizonyíték hiányában rendre megszűntették. Egyébként az ÁSZ a vizsgálódás során nem tett konkrét büntetőfeljelentést, csak konzultált a nyomozásokat végző szervekkel.

Ingatlanügyek

A jelentés elmarasztalta a MÁV ingatlangazdálkodását is. A területet az ingatlanok és a felépítmények tulajdonjogi rendezésének hiánya, az áttekinthetetlen ingatlanvagyont terhelő korlátozások, az ingatlangazdálkodást érintő gyakori koncepció- és vezetőváltás jellemzi. Pl. egy Nyugati Pályaudvar melletti 3,25 milliárd forintos ingatlan értékesítésnél a MÁV hibájából a kizárt vevő 27 milliárd forint, az új vevő 17 milliárd forint kártérítési igényt jelentett be.

A MÁV jogi igazgatója az utóbbi eset kapcsán azt mondta, hogy a két vevő nem érvényesítette kártérítési igényét, így nem történt károkozás. Emiatt a MÁV-nak az ügyben tett büntetőfeljelentését az eljáró hatóság bűncselekmény hiányában megszűntette. Dr. Podonyi László ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy tudomásuk szerint a kártérítési perek még nincsenek lezárva, ezért értelemszerűen az igények érvényesítése sem történhetett meg.

A MÁV vezérigazgatója szerint a cég ingatlanvagyonának felmérése, a szükséges informatikai háttér kiépítése folyamatban van, 2009-ben tudják lezárni. A cég vagyona 37 ezer ingatlanból áll. Gondot jelent, hogy a MÁV, a korábbi Kincstári Vagyonkezelő Igazgatóság és a földhivatali nyilvántartások nem egyeznek meg. A vasút működéséhez nem kapcsolódó földterületeket értékesíteni fogják.

Az ÁSZ képviselője a vizsgált időszakra (1993-2007) vonatkozóan nem lát a cég ingatlangazdálkodásában javulást, az ingatlanok értékesítési árai és a tényleges piaci árak között jelentős különbségek lehetnek. De megemlítette, az ingatlanmenedzsment a közelmúltban ugrásszerűen javult.

Kevés pénz, sok szórás, utazási iroda

Az ÁSZ igazgatóhelyettese szerint a MÁV gazdálkodását az első számvevőszéki vizsgálat, azaz 1993 óta folyamatosan jellemzi az alulfinanszírozottság és meglévő források egyszerűen rossznak minősíthető felhasználása. A kormányzati ciklusok csak rontottak a helyzetet, a választási éveket követően az aktuális kormányok mindig visszafogták a vasúttársaság támogatását. Kiemelendő pozitívum, hogy a hitelfelvétel teljesen átláthatóvá vált.

Végül Dr. Podonyi idézett egy véleményt, mely szerint "a MÁV-Start csak egy utazási iroda, vagyona nincs." A MÁV vezérigazgatója szerint a cég közszolgálatot lát el és 62 milliárd forintos könyv szerinti vagyonnal rendelkezik. Ez egyébként érdekes módon majd duplája a most értékesített és nyereséges MÁV Cargoénak.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?