Senkinek sem kell a MÁV Biztosító

2008.07.16. 08:06
Minimális az esély arra, hogy a hat potenciális érdeklődő társaság az elkövetkező három napban változtatnának elzárkózó álláspontjukon.

A Napi Gazdaságnak írásban, illetve hivatalos, vezetői bejelentésként szóban valamennyi, az adatszobát korábban felkereső biztosító megerősítette, hogy a meghirdetett feltételek mellett nem adnak be kötelező érvényű ajánlatot a MÁV Általános Biztosító kgfb-állományának átvételére.

A Signal Biztosító sajtóközleményt is kiadott arról, hogy nem pályázik, míg Takács János, a Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe) első számú vezetőjének tájékoztatása szerint a pályázattól való elállásukról írásban már a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét (PSZÁF) is értesítették.

A pályázati határidő ugyan csak pénteken jár le, ám a lap megítélése szerint minimális az esély arra, hogy a hat potenciális érdeklődő társaság (és tulajdonosai) az elkövetkező három napban változtatnának elzárkózó álláspontjukon - hacsak a felügyelet nem változtat valamit a kiíráson. Kérdés, hogy az eredménytelen pályázat után milyen irányba igyekszik majd a PSZÁF terelni a MÁV ügyét.

Filvig István, a Signal Biztosító elnök-vezérigazgatója, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) soros elnöke elmondta, a szövetség ügyvezető elnöksége úgy foglalt állást: a szervezet és tagjai számára elfogadhatatlan minden olyan megoldás, amely a piacon normálisan gazdálkodó cégeket - akár a Mabisz által kezelt kártalanítási számlán, akár más befizetésen keresztül - kényszerítene arra, hogy egy nem korrektül eljáró biztosító után fennmaradt károkat megfizessék.

Ezek a cégek a MÁV által elvitt állománynak köszönhetően egyszer már elszenvedtek veszteséget, a tulajdonosaik aligha fogadnák el az immár közvetlen befizetést. A Mabisz álláspontjának ismeretében lényegében kivitelezhetetlennek tűnik a MÁV állományának a szétosztása a piacon - a mostani díjszint mellett ugyanis az év végéig komoly veszteségeket vinnének új, kijelölt biztosítójukhoz az ügyfelek.

Arról a hírek szerint egy-két biztosító hajlandó tárgyalni, hogy a MÁV-ügyfelek számára egy bizonyos időponttól nyíljék meg az átszerződés lehetősége úgy, hogy a fogadó biztosítók a saját díjszintjükön fogadják be az ügyfeleket. Szakértők szerint ez is rendkívüli adminisztrációs teherrel jár, ráadásul a múltból "örökölt" károkra (ahol a tartalékhiányt feltárták) ez a változat sem ad garanciát.

A piac szerint a helyzet egyik legdiplomatikusabb megoldását az jelentené, ha a PSZÁF megbízásából az év végéig továbbvinnék a MÁV Biztosítót és - ameddig a pénz elegendő - folytatnák az üzletmenetet. A MÁV üzletága (vélhetően maga az egyesület is) így év végével szűnne meg, az ügyfelek szabadon átszerződhetnének. Ebben az esetben szinte bizonyosan elkerülhetetlen az állami szerepvállalás - a ráfordításokat a várt peres eljárások után befolyó pénzekből lehetne (kis részben) ellensúlyozni.