Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Vihetik a MÁV Cargót

2007.05.30. 09:41
A német, az osztrák, az ukrán és az orosz vasúttársaság is szemez a MÁV Cargóval, amelyre az anyacég most kíirta a pályázatot. A szállítóvállalatnak 30 milliárdos a vagyona, így a vételár ennél jóval magasabb lehet.

A MÁV Zrt. kiírta a 100 százalékos tulajdonában lévő vasúti áruszállító társaság, a MÁV Cargo Zrt. értékesítési pályázatát. Július 23-án 10-12 óra között várja az első fordulós jelentkezők ajánlatait a társaság 100 százalékára, amely a MÁV és a MÁV Vagyonkezelő teljes részvénycsomagjából áll, beleértve egy olyan, ezerforintos papírt is, amelyet a pályázat során alaptőke-emeléssel hoznak létre.

Rögtön fizetni kell

Mi van a csomagban?
A MÁV Cargo 30 milliárd forintnyi vagyona az anyavállalattól kapott tárgyi apportból áll. A vagyon 85-90 százalékát a közel 13 ezer tehervagon teszi ki. Mozdonyt nem örökölt, bérel. Nem kapott a záhonyi átrakó eszközeiből sem, holott a fejlesztésükre sokat költött. A vasúti törvény szerint azonban a záhonyihoz hasonló infrastruktúra-eszközökhöz azonos hozzáférési esélyt kell adni a piaci szereplőknek, vagyis a Cargo azokból nem kaphatott. Vannak viszont saját, a nemzetközi terjeszkedést segítő logisztikai leányvállalatai, amelyek vele együtt gazdát cserélnek.

Az első fordulóra a vételi szándékot rögzítő nyilatkozatot kell tenni, a másodikra, az október 29-eire pedig már kötelező érvényű ajánlatot. A 29,533 milliárd forint névértékű csomag azé lehet, aki a legtöbbet kínálja érte, s a vételárat a szerződéskötés után szinte azon melegében (15 napon belül) át is tudja utalni. Ez a kitétel a tőkeerős érdeklődők esélyeit javítja, bár az ajánlat elbírálásánál figyelembe veszik azt is, milyen hatékonyságnövelésre, versenyképesség-erősítésre, tevékenységfejlesztésre, munkakörülmény-javításra vállal kötelezettséget a vevőjelölt, sőt azt is, hogyan erősítené a dolgozók munkavállalói elkötelezettségét.

Utóbbi feltétel takarhatja azt az elvárást, hogy a nyertes pályázónak a cég egészének a megvétele után kedvezményes áron fel kell kínálnia közel másfél millió darab (1 476 656), egyenként ezer forint névértékű törzsrészvényt a MÁV Cargo munkavállalóinak. Erre a privatizációs törvény ad lehetőséget.

A figyelem nemzetközi 

Tucatnyi cég jelezte érdeklődését a világ minden részéről. A legesélyesebbnek tartott német Deutsche Bahn nemrég azt is közölte, milyen fejlesztésekre készül a magyarországi társaságnál. A pályázók között lehet az osztrák ÖBB-hez tartozó Rail Cargo, de van hír franciaországi és amerikai érdeklődőről is. Tőlünk keletre lévő társaságok is szemet vetettek a MÁV Cargóra, mindenekelőtt az orosz és az ukrán állami vasúttársaság, sőt valamilyen visegrádi jellegű, lengyel-szlovák-magyar formációról is lehetett hallani. Kérdés, ki mennyit szán a magyarországi társaság megvételére.

A Világgazdaság minden forrása a 30 milliárd forintos névértéknél jóval magasabb vételárra számít, hiszen nemcsak az összeg mögött álló eszközpark cserél majd gazdát. Komoly értéket jelentenek a társaság üzleti kapcsolatai, piacai, felhalmozódott szaktudása és azok a lehetőségek, amelyeket az ország jó földrajzi fekvése és az áthaladó három páneurópai vasútvonal jelent. Az értékek közé sorolandó az is, hogy a cégnél már két éve lendületes tevékenység-ésszerűsítés, hatékonyságjavítás folyik, részben az önálló cégként működésre, részben a magánkézbe adásra felkészülés jegyében.