Még várniuk kell a MÁV-biztosítósoknak

2008.07.25. 12:08
A MÁV Általános Biztosító Egyesület csütörtöki rendkívüli közgyűlésén a tagok többsége szavazással elutasította, hogy tagdíj-kiegészítés, pótbefizetés teljesítésével rendezzék az egyesület helyzetét. Mint az várható volt, ezek után a PSZÁF úgy döntött, hogy visszavonja a biztosító engedélyét. A többi biztosítási ág is megszűnik, így minden ügyfélnek új társaságot kell keresni. A megszűntetés előtt a PSZÁF levélben kérte a pénzügyminiszter előzetes hozzájárulását, a tárca egyelőre vizsgálja a helyzetet.
Fontosabb előzmények
  • Április 4-én függesztették fel a biztosító egyesület kötelező gépjármű felelősség-biztosítási (kgfb) termékének terjesztését, mivel tartalékhiányt állapított meg a PSZÁF.
  • Egy héttel később a PSZÁF azonnali vizsgálatot rendelt el, bűncselekmény gyanúja ekkor merült fel először. A biztosító elnök-vezérigazgatója, Nagy Bálint ellen eljárás indult, milliárdos sikkasztás és pénzmosás gyanúja miatt.
  • A biztosító irányítását a PSZÁF vette át, a júniusi közgyűlésen a felügyelet arra tett javaslatot, hogy a tagok pótdíjat fizessenek be, ezt elutasították.
  • A MÁV-tagok a tegnapi közgyűlésen megint nem szavazták meg a pótdíjat, helyette új pályázatot szerettek volna kiíratni.
  • A teljes sztorit itt olvashatja el.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a biztosítási piac működésének stabilitása érdekében már korábban jelezte: ha a közgyűlés a tagdíj-kiegészítés, a pótbefizetés elutasításáról dönt, akkor a jogszabályok alapján haladéktalanul kezdeményezi az egyesület biztosítási tevékenységi engedélyének visszavonását. Pótbefizetés, tagdíj-kiegészítés nélkül év végéig csak a már meglévő és várhatóan még felmerülő károknak csak a felére van eszközfedezet. A MÁV-Biztosító közlése szerint az egyesület függő kárainak állománya jelenleg tízezer darab, amelyek értéke kilencmilliárd forint.

A közgyűlés tegnap nem szavazta meg a pótdíj befizetését, helyette újabb pályázat kiírását szerették volna elérni a gépjárműbiztosítási állományra. Erre azonban a PSZÁF szerint nincs idő. Egyszer már kiírták a pályázatot, a hat érdeklődő közül azonban végül senki nem adott be érvényes ajánlatot.

A MÁV Biztosító alapító okirata szerint a kielégítési sorrend a következő:

Betegségbiztosítási szerződésből eredő kötelezettségek, továbbá a balesetbiztosítási szerződésből eredő, illetve a felelősségbiztosítási szerződésből eredő járulékfizetési kötelezettségek.

A megszűnési eljárás kezdő időpontjáig bejelentett biztosítási események alapján elismert szolgáltatások teljesítése.

Az előre befizetett biztosítási díjak kifizetésének teljesítése.

Egyéb kötelezettségek teljesítése.

A PSZÁF a jogyszabályoknak megfelelően levélben kérte a pénzügyminiszter előzetes hozzájárulását a tevékenységi engedély visszavonásához. A miniszteri válasz időpontjához és tartalmához igazodva a felügyelet olyan ütemezést fog kialakítani, hogy az ügyfelek és a fogadó biztosítók számára megfelelő idő álljon rendelkezésre a váltáshoz. Ez harminc napot jelent. Ezen belül azonban senkinek nem kell kapkodnia: a MÁV-os jogviszony megszűnése, illetve új biztosítási időszak kezdete mindenkinél egybe esik majd, akár csak az év végi váltási időszaknál. Azaz a harminc napos időszak alatt bármikor intézhető az átkötés, attól, hogy valaki rögtön lép, nem lép előbb életbe új biztosítása. (A "menekülés" azért merülhet fel, mert a PSZÁF jelezte: a tartalékhiány miatt nem lehet kizárni olyan helyzet kialakulását, hogy a biztosító nem képes fizetni a benyújtott kárigényeket, ez esetben pedig az egyesületi tagok, azaz a biztosított ügyfelek kötelessége a saját maguk által okozott károk fizetése. Ugyanakkor a PSZÁF szerint a jelenlegi tőke elegendő lehet a már folyamatban levő károk, illetve az év végéig várható károk felének a fedezésére.)

A PM vár és vizsgál

A Pénzügyminisztérium - azután, hogy megkapja a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete kezdeményezését a MÁV Általános Biztosító Egyesület biztosítási tevékenységi engedélyének visszavonásáról - azonnal megvizsgálja az ügyet. A pénzügyminiszter azt megelőzően, hogy döntene az engedély visszavonásának jóváhagyása kérdésében, felügyeleti jogkörében vizsgálni fogja: a PSZÁF milyen hatósági intézkedéseket tett, valamint azt, hogy fennállnak-e az engedély visszavonásának jogszabályi alapjai – közölte a tárca.

A felügyelet feltehetőleg azt szeretné, hogy az átszerződések a MÁV-Biztosító kárfelelősségének a határnapja a biztosítási negyedévhez igazodjanak. Ez lenne technikailag a legegyszerűbb és a biztosítottak számára a legátláthatóbb. Ráadásul nem kellene visszafizetni az erre a negyedévre már befizetett díjakat sem. Kérdéses lehet azonban, hogy a károk időközbeni alakulása a tartalékhiányos helyzetben nem teszi-e szükségessé a biztosító korábbi bezárását.

A tevékenységi engedély visszavonásával egyidőben a felügyelet a biztosítási törvényben előírt kötelezettségének megfelelően gondoskodni fog arról, hogy a károk fedezetére szolgáló vagyon kizárólag a biztosítottak érdekében legyen felhasználható.

A felügyeleti biztosok a közelmúltban újabb bűncselekmény alapos gyanújára utaló eseteket fedeztek fel a MÁV-Biztosítónál. Ezek alapján újabb nyomozati eljárást kezdeményezett a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságánál.