Március 3-án állnak meg a vonatok

2007.01.17. 19:00
Március 3-án közlekedik utoljára személyvonat azon a 14 mellékvolnalon, amelyeket a gazdasági minisztérium már korábban a "személyszállítási forgalom szüneteltetésére" ítélt. Jönnek a Volán-buszok, amelyeket a MÁV készülő tájékoztatási kampányában tilos vonatpótló busznak titulálni, hiszen nem is vasúti tarifákkal szállítanak.

Március 3-án szűnik meg a személyszállítás 14 vasúti mellékvonalon – tudtuk meg. A már korábban személyszállításiforgalom-szüneteltetésre ítélt vonalakon március 4-étől a helyi Volán társaságok veszik át a forgalmat. A februárra vásárolt vasúti bérletek, illetve az elővételben vett vonatjegyek az első két napon, azaz március 5. éjfélig lesznek használhatóak a buszokon.

2007 tavaszán megszűnő MÁV-vonalak
No. Menetrendi mező száma Megszűnő vonal (megmaradó rész) Hossz (km) Megye
1. 13 (Tatabánya-)Környe-Pápa 86 KoE/GMS/Ves
2. 14 Pápa-Csorna 37 Ves/GMS
3. 24 Zalabér-Batyk-Zalaszentgrót 6 Zal
4. 27 Lepsény-Hajmáskér(-Veszprém) 31 Fej/Ves
5. 62 Sellye-Villány 58 Bar
6. 76 Diósjenő-Romhány 18 Nóg
7. 84 Kisterenye-Kál-Kápolna 55 Hev/Nóg
8. 88 Mezőcsát-Hejőkeresztúr(-Miskolc) 17 BAZ
9. 95 Kazincbarcika-Rudabánya 15 BAZ
10. 112 (Nyíregyháza-)Nagykálló-Nyíradony 23 SSB/HaB
11. 129 Murony-Békés 8 Bék
12. 151 Kunszentmiklós-Tass-Dunapataj 50 BKK
13. 152 Fülöpszállás-Kecskemát alsó(-Kecskemét) 39 BKK
14. 153 Kiskőrös-Kalocsa 31 BKK
Jelenleg vonatpótló busz, az szűnik meg
15. 48 Pincehely-Tamási 17 Tol
16. 49 Dombóvár-Lepsény 94 Tol/Som/Fej
17. 49A Tamási-Fürged 20 Tol
18. 62 (Barcs-)Középrigóc-Sellye 36 Som/Bar
19. 64 (Pécs-)Pécsvárad-Bátaszék 45 Bar/Tol

Ugyancsak március 4-étől vesznek át a Volán járatok az öt, jelenleg vonatpótló buszokkal kiszolgált vonalból kettőt. A Barcs és Sellye, illetve a Pécsvárad és Bátaszék között közlekedők így az eddig a MÁV által biztosított buszok helyett március elejétől Volán autóbuszokkal utaznak. A másik három, jelenleg vonatpótló buszokkal lefedett vonalat egyelőre azért nem adják át, mert az ott járó buszokra kötött szerződés ezt nem teszi lehetővé. Amint a szerződésük lejár – vélhetően április elején –, ezek helyett is Volán-járatok fognak közlekedni.

Nem vonatpótló

A MÁV-nak és a Volánnak is készülnie kell a gazdasági tárcától kapott utasítások szerint az utasok és dolgozóik tájékoztatására is. Legkésőbb február 7-én délután ki kell rakni azokat a plakátokat, amelyeken a változásokról tájékoztatják az érintett vonalakon az utasokat. A plakátokon egyebek között az utolsó vonat és az első busz indulásának idejét is fel kell tüntetni, a buszok menetrendjéről pedig szintén előre, plakátokon kell tájékoztatni a közönséget. A buszok esetében a tárca már megtiltotta a vonatpótló kifejezés használatát, hiszen egyszer és mindenkorra ezek veszik át a vonalakon a személyszállítást.

Az állomások dolgozóinak többsége az Index információi szerint marad a vasút alkalmazásában: nem klasszikus vonalbezárásokról van ugyanis szó, a legtöbb pályaszakaszon lesz a jövőben is teherforgalom. A személyszállítás megszűnésével így elsősorban mintegy 90 kalauz szabadul fel, ez viszont hiányszakma a MÁV-nál, így rájuk más vonalakon ugyancsak vár munka.