Roham az olcsó Big Macért

2008.05.27. 15:50
A napi forgalom tízszeresét bonyolította le Big Macből a húsz évvel ezelőtt Magyarországon először megnyitott, Régiposta utcai McDonald's. Volt, aki másfél órát állt sorba, hogy 43 forintért jusson az egyébként 650 forintos szendvicshez. A 88-as átlagbérből 162, a maiból alig valamivel több, 186 szendvicsre futja az átlagmagyarnak.

Három és fél órán át tartott az eredetileg két órásra tervezett akció a Régiposta utcai McDonald's-ban. Az amerikai multi Magyarországon elsőként, 1988-ban megnyitott éttermében délelőtt 11 órától 13 óráig árulták a mai, 650 forintos helyett a nyitást idéző, 43 forintos áron a Big Macet.

A sor a Váci utcára is belógott, időnként 100-150 méter hosszan, összesen 1590-en vásároltak. Délután egykor a biztonságiak lezárták a sort, de így is fél három lett, mire az utolsó, pontosan a 2959-ik akciós szendvicset kiadták. Egy ember maximum két szendvicset vehetett egyszerre, tudósítónk azonban beszélt olyan vendéggel, aki kétszer is beállt a sorba.

A belvárosi üzletben naponta átlagosan 250 Big Mac fogy, így a forgalom is rekordot döntött. Az ár egyébként annak tudatában lehet különösen vonzó, hogy bizony az átlagmagyar nem jutott sokkal közelebb ahhoz, hogy olcsónak tekinthesse a gyorséttermet. 1988-ban az átlagfizetés 6984 forint volt, amiből akkor 162,41 Big Macre tellett. Az idén februárban a nettó átlagkereset 121 227 forint volt a KSH adatai szerint, ebből a mai árakon 186,5 szendvicsre futja. Azaz, húsz év alatt mindössze 14,8 százalékkal nőtt az életszínvonalunk, már ha Big Macben mérünk. És mennyire jó, ha így teszünk: 1988-tól 2007-ig ugyanis a hivatalos statisztika szerint is éppen 14,8 százalékkal nőttek a reálbérek.

Az, hogy a gyorséttermek ennek ellenére láthatóan tömegeket vonzanak, alighanem több dolognak köszönhető, nemcsak annak, hogy a kimutatott átlagbér csalóka a valódi keresti viszonyokhoz, az adóelkerülés mértékéhez képest. Hanem annak is, hogy a Big Mac ára hiába nőtt 15-szörösére 1988 óta, ez még mindig csak nyolcszáz százalék alatti inflációt jelent, miközben a teljes inflációs kosár bőven ezer százalék fölött van az elmúlt húsz évben. Azaz: más termékekhez képest olcsóbb lett a Big Mac.