Átadták a csodahidat

2008.09.30. 12:55
Három hét alatt a harmadik gyorsutat adta át Gyurcsány Ferenc, amikor kedden átvágta az M0-s északi szektorának, és benne a Megyeri hídnak a szalagját. Az útszakasz 63 milliárdért készült el, felavatásával az ország legnagyobb felületű hídját adták át. Gyurcsány négy híddal büszkélkedett, Demszky máris egy ötödiket kért tőle. Az átvágások sorozata azonban egy időre véget ért – bár még idén elkészül a horvát-magyar határon egy Mura-híd –, és a fővárosi körgyűrű továbbépítése is leállt. Utóbbiról Szabó Pál közlekedési miniszter azt mondta, a folytatás "nem lesz egy gyors történet". A hidat délután négytől, és legfeljebb 80 km/órás sebességgel használhatják az autósok.

Három a magyar igazság, egy pedig a ráadás – idézte Gyurcsány Ferenc a közismert magyar mondást az M0-s 3874 méter hosszú északi szektorának, és benne az 1862 méteres Megyeri hídnak a keddi avatóünnepségén (amelyen megjelent a korábbi koalíciós kormány volt gazdasági és közlekedési minisztere, Kóka János is). Arra az átvágássorozatra gondoltuk, amit a miniszterelnök az elmúlt hetekben tartott – két hete az M0-s keleti szektorát, a múlt héten az M6-ost avatta fel –, de tévedtünk, hiszen úgy folytatta: "és azt mondhatom, ez most a ráadás". Ő ugyanis az elmúlt évek monumentális hídavatásaira gondolt, arra, hogy 2003-ban átadták a szekszárdi Duna-hidat – bár annak építését még az Orbán-kormány kezdte el –, majd elkészült a dunaújvárosi híd, a köröshegyi viadukt, végül pedig most a Megyeri híd.

Világszám

Ez lett Magyarország legnagyobb felületű hídja, és egyben legnagyobb folyami hídja is. Valójában egy öt hídból álló hídegyüttes – közülük a leghosszabb a nagy Duna-ági, 590 méteres, két A betűt formázó pilonnal és az országban először itt alkalmazott ferdekábeles technológiával épített híd –, amely az északi szektor aszfaltcsíkjával együtt áfa nélkül 62 978 078 673, azaz közel 63 milliárd forintba került. A kétszer kétsávos és később szintén forgalmi sávokká alakítható leállósávos Megyeri így a legdrágább folyami hidunk lett. Magának a 87 514 négyzetméteres hídnak 52,4 milliárd forint volt a bekerülési költsége.

Híd, lábak, képek!

Ez az ár négyzetmétereként 599 ezer forintos, míg folyóméterenként 28,16 millió forintos tarifát jelent. Ezekkel a paraméterekkel a Megyeri nemzetközi összehasonlításban a közepes árkategóriájúak közé tartozik – korábbi, ettől némileg eltérő számításunkban nem a folyóméterre jutó költséget mértük –, az elmúlt években avatott hidak folyóméterenkénti költsége jellemzően 21-36 millió forint között alakult.

Ezért a pénzért Fehér László, a Hídépítő vezérigazgatója szerint világszínvonalú műszaki megoldásokat kapunk. Ezek közé tartozik, hogy a hídon meteorológiai jelzőberendezések vannak, valamint onnan környezetvédelmi okokból a vizet egy tározóba vezetik, hogy az teljesen megtisztítva kerüljön vissza a környezetbe.

Nyolcvannal át a Dunán

Az M0-s új szakasza – amellyel a fővárost elkerülő körgyűrű a már említett 10-es kivételével minden Budapestről induló főutat összekapcsol – kétszer két forgalmi sávval és leállósávval, a híd teljes hosszban kétszer három sáv átvezetésére alkalmas keresztmetszettel épült, közölte a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. A híd északi oldalán mozgássérültek közlekedésére is alkalmas kerékpárút, a déli oldalon gyalogjárda épült. A híd bekötése a meglévő úthálózatba jelentős útépítési feladat volt.

A Duna jobb (budai) partján az M0-s a Duna-hiddal a 11-es főút körforgalmú csomópontjába érkezik. Emiatt a csatlakozás miatt mintegy 1300 méteren át kellett építeni a 11-es utat. A Duna balparti munkaterületén épült a Váci úti csomópont, amelyen keresztül Újpest irányából lehet majd felhajtani az M0-s körgyűrűre. A hídon, amit napi 50-60 ezer autós használhat majd – várhatóan kedd délután négy órától – az M0-s többi szakaszához hasonlóan ingyenesen, 80 kilométer/órás sebességkorlátozás lesz érvényben.

Oszlopok, pillérek, képek!

A M0-s északi szektorának és a hídegyüttesnek az építését 2006 februárjában kezdte el a Hídépítő és a Strabag alkotta konzorcium – a tervező az Unitef-Céh Kkt.volt –, az átadás eredeti időpontja a múlt év vége lett volna, az építkezést főként vízállási problémák hátráltatták. A NIF Zrt. közleménye szerint szerint szerették volna "korábban elkészíteni, átadnia forgalomnak, azonban a civil szervezetek részéről tapasztalt ellenállás nem tette ezt lehetővé".

Díszvilágítás egy hónapig

Az első magyar híd 251 éve épült, a váci Gombás-patak fölött, osztott meg egy kis történeti érdekességet ünnepi beszédében a kormányfő. Rapkay Kálmán, a hidat építő konzorciumot a Strabaggal alkotó Hídépítő Duna-hidak igazgatóságának vezetője szintén történelmi adatokat idézett; arról beszélt, hogy éppen 170 éve, a Lánchíd építési szerződésének 1838 szeptemberi aláírásával kezdődött a Duna-hidak építése Magyarországon. Azóta 19 Duna-híd épült az országban, közöttük az utóbbi néhány évben olyan nagyok, amelyekkel a hidak hossza megduplázódott.

Itt szoktam futni, és mondhatom, csodálattal néztem, ahogy ez a híd, átlagember számára szinte elképzelhetetlen módon, épült – mondta a miniszterelnök az ünnepi beszédében. Azt ígérte, ahogyan az M0-s keleti szektorának az átadásával élhetőbb lett a Hungária-körgyűrű térsége, úgy fognak javulni Észak-Pest és Észak-Buda közlekedési feltételei akkortól, hogy a hidat igénybe vehetik az autósok. Akik ráadásul, ha az esti, éjszakai órákban járnak arra, a következő egy hónapban díszkivilágításban is megtekinthetik a hidat, "és ennek a villanyszámláját is a kivitelező fizeti" – mondja Gyurcsány.

Még egyet kért Demszky

Noha a miniszterelnök a négy hídra volt büszke, Demszky Gábor az avatóünnepségen máris egy ötödiket kért tőle, amikor emlékeztette arra, hogy a Budapest-szerződésben szerepel kormányzati ígéret az Aquincumi híd megépítésére is. A főpolgármester emellett szintén eldicsekedett a saját három hídjával, az 1990 óta Budapest térségében átadottakkal: az M0-s déli és északi hídjaival, valamint a Lágymányosival.

Klikk. Klikk a képre!

Annyira viszont nem tudott ünnepi lenni a hangulat, hogy ne merültek volna fel kérdések a hidat ellenző települések követeléseiről, valamint arról, hogy mikor folytatódik az M0-s építése, hogy elérjék az utolsó, a körgyűrűbe még be nem kapcsolt budapesti főutat, a 10-est. Utóbbiról Szabó Pál közlekedési miniszter azt mondta, "ez nem egy gyors történet", valamint azt, hogy a körgyűrű nyugati szektorában – a 10-es útig, majd onnan tovább az M1-esig – "valószínűleg a föld alá kell menni". De menni fognak, már megkezdték a lehetséges nyomvonalakról az egyeztetéseket, ám már két hete is azt mondta, hogy 4-5 évig nem várható az útépítés folytatása.

Üresen hagyni ökörség lett volna

Ha üresen maradna a híd, annál nagyobb ökörséget az ország el nem követhetne – fogalmazott Reményik Kálmán az önkormányzatok tiltakozása kapcsán, megjegyezve: a forgalomba helyezési engedélyt a hatóság attól függetlenül kiadhatja, hogy minden érintett hozzájárult-e ahhoz, vagy sem. Szigetmonostor státusza nem változik azzal, hogy itt most elkészült az M0-s hídja – tette hozzá az állami sztrádaberuházó, a NIF vezérigazgatója.

Reményik Kálmán lapunk hétfői cikkére utalva – amelyben megírtuk, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság minden részletesebb indoklás nélkül annyit közölt: ideiglenes engedélyt adott a híd forgalomba helyezésére – azt mondta: bevett gyakorlat, hogy a közlekedési hatóság ideiglenes engedélyt ad ki – azt mondta, az utak nagyjából felét így adják át –, valamint az is, hogy az engedély egy nappal az avatás előtt születik meg.

Colbert is megünnepelte azért magát.

Miközben az állami ünnepség a hídon zajlott, a műtárgynak majdnem nevét kölcsönző Stephen Colbert magyar munkatársai a híd lábánál avattak. Az amerikai Comedy Central humoristája ugyanis annak idején fölényesen nyert az internetes névadási pályázaton (miután csatába szállt, hogy mégse Chuck Norris legyen az első), de mivel a hivatalos állásfoglalás szerint élő emberről nem lehet hidat elnevezni, mégis inkább Megyeri híd lett az ország legnagyobb felületű hídjának neve.

Az éppen október elsején induló magyar Comedy Central reklámkampányának részeként egy fúvós banda és mazsorettek is részt vettek az alternatív átadó ünnepségen, melynek végén Stephen Colbert telefonon üdvözölte a róla elnevezett híd átadásán összegyűlteket.