Zelma, Rajmund
7 °C
11 °C

A Oneworld is igent mondott Abramovicsra

2007.03.01. 10:40
A Malév csatlakozásának hivatalos bejelentése mellett a privatizáció eredményeként előállt új tulajdonosi struktúrára is igent kellett mondania a Oneworldnek. A légiszövetség a Tokióban tartott vezetőségi értekezlet döntése alapján április 1-jétől fogadja soraiba a magyar légitársaságot Oneworld légiszövetségnek. John McCulloch, a Oneworld vezetője azt mondta, az oroszországi forgalom növelése kedvező eredményt jelenthet az egész szövetségnek.

Április elsejével a Malév a Oneworld légiszövetség teljes jogú tagjává válik – jelentették be a szervezet döntéshozó fórumának, a tagtársaságok vezérigazgatói ülését követően Tokióban. A szövetség eddigi legnagyobb egyszeri bővítésének részese a magyar légitársaság, a Japan Arlines és a Royal Jordanian is ugyanekkortól válik taggá.

Jó, hogy Budapest fontos Abramovicsnak

Malév-gépekkel jönnek a japán turisták
A Malév egy charter szerződést is aláírt csütörtökön Tokióban, mint Gönczi János vezérigazgató az Indexnek elmondta, a nyáron három hónapon át, minden szombaton, összesen 15 géppel hoznak Budapestre japán turistákat, az Alcomet turisztikai céggel aláírt megállapodás alapján. Az aláíráson részt vett Magyarország tokiói nagykövete, Dabrónaki Gyula is, aki úgy vélte: az elmúlt években jelentősen megemelkedett, immáron évi 100-120 ezer közötti beutazást jelentősen növelheti a közvetlen járat létrehozása. Gönczi János szerint amennyiben a charterek sikeresnek bizonyulnak, jövőre több géppel még hasonló konstrukcióban, két év múlva azonban akár saját állandó járattal is megjelenhet a Malév Tokióban.

A szövetség szabályzata szerint a Oneworld jogosult minden, a társult cégeknél bekövetkező tulajdonosváltás esetén felülvizsgálni a tagsági jogviszonyt, erre a Malév esetében most a privatizáció miatt került sort. John McCulloch, a szövetség vezetője az Indexnek elmondta, már a magánosítás folyamata alatt tájékoztatták az Air Bridge Kft.-t, milyen feltételeknek kell a tulajdonosváltás esetén is megfelelnie a Malévnek, ezeket a nyertes cég maradéktalanul vállalta.

Az jelenthetett volna például problémát, ha a Budapest, mint a Malévra alapuló légiforgalmi központ a magyar légitársaság "arrébb mozdításával" veszít pozíciójából, de az orosz tulajdonos üzleti terve éppen erősíti Budapest csomóponti pozícióját – mondta John McCulloch.

Abból, ha az orosz turisták számára Budapest átszállóközponttá válik, és a Malév forgalma bővül, az úgynevezett ráhordásokkal – amikor is a szövetséges társaságok egymásnak adják át az átszálló utasokat a saját járattal nem fedett úticélokra – a Oneworld többi tagja is profitálhat. Oroszország egyébként is kiemelt célpontja a Oneworldnek, de az orosz légipiac egyelőre túl gyorsan változik: a tervek szerint 3-5 év múlva lehet orosz tagja a légiszövetségnek, jelenleg keresik azokat a társaságokat, amelyek hosszabb távon megfelelhetnek az egyebek között minőségi és biztonsági kritériumokból álló feltételrendszernek.

Előnyös szövetség

A szövetségi tagság a légitársaságok és utasaik számára számos előnnyel jár: a társult tagok összehangolják reptéri forgalmukat, az átszállásokat e-tickettel, a terminálokon közös pultokkal, várókkal segítik, és mint Gönci János, a Malév vezérigazgatója kiemelte, a három vezető légiszövetség közül a Oneworld az egyetlen, melyben a törzsutas pontok teljesen szabadon gyűjthetők minden egyes, a szövetséghez tartozó cég járatán.

Ami jó az utasoknak, az jó a cégeknek is: a szövetségen belüli – azaz egyik cég járatáról a másikéra átülő – utasok száma tavaly 11 százalékkal emelkedett és elérte a 7,5 milliót, ami önmagában 1,8 milliárd dolláros plusz forgalmat jelentett. Ugyanakkor a szövetségi tagság az információ cserére, vagy akár közös beszerzésekre alapozva a társaságok költségeit is csökkenheti.

Japán, magyar közös belépés

A JAL április elsejével ugyanakkor úgy csatlakozik a Oneworldhöz, hogy a szövetség azonnal be is száll a Japán idegenforgalmát fellendíteni hívatott, Visit Japan programba, melyet a japán kormány szervez. A támogatás egyebek között a tagtársaságok járatain Japán célpontként való hirdetését is magába foglalja, de elsősorban egy új, Japán elérését könnyítő akciós, szövetségi tarifa bevezetését jelenti.

Elképzelhető hasonló program Magyarország esetében is – mondta az Index érdeklődésére John McCulloch, aki szerint a kelet-közép európai régió egyre jobban felértékelődik.