Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Bankot alapítanak a mobilcégek?

2005.08.22. 08:08
Ahhoz, hogy a mobiltelefon segítségével lehessen a postai sorbanállás helyett rendezni a bankszámlát, a telefontársaság mellett egy hitelintézet közreműködése is kell: a kérdés az, egy jelenlegi kereskedelmi bank vagy egy új lesz-e a kiválasztott.
A távközlési szolgáltatók jelenleg az egységes hírközlési törvény felhatalmazása alapján viszonteladóként vehetnek részt termékek és szolgáltatások továbbértékesítésében. Ezen tevékenységet ugyanakkor a szolgáltató csak saját nevében értékesítheti tovább - vagyis az adott terméket, szolgáltatást ő maga vásárolja meg és adja el ügyfeleinek - hívja fel a figyelmet Elbert Csaba, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzforgalmi főosztályának osztályvezetője.

A fenti jogszabályi előírás szabja meg lényegében azt a tevékenységi határt, amelyen túl a mobilszolgáltatóknak banki közreműködésre van szükségük ahhoz, hogy mobilfizetéseket bonyolíthassanak le. Ennek egyik fő iránya, hogy az Európában unikumnak számító "sárga csekkes" postai fizetéseket átirányítsák a telefonra. Nehezen elképzelhető, hogy bármelyik telefoncég hajlandó az ügyfél helyett szerződni a gázszolgáltatóval, itt tehát továbbértékesítésre nem lehet gondolni - mondja az MNB osztályvezetője. Ha viszont nem továbbértékesítőként venne részt az ügyletben a társaság, akkor pénzforgalmi szolgáltatást nyújtana, erre pedig a hitelintézeti törvény szabályai az irányadóak.

Bankszámla kell

A magyar - és a kontinentális - rendszer ugyanis a zárt rendszert támogatja, vagyis az ilyen szolgáltatáshoz mögöttes hitelintézeti számla kell. Elvben megoldható lenne, ha ilyen szolgáltatásra minden bankkal szerződést kötnének a mobilcégek, ám ez meglehetősen bonyolulttá tenné a dolgot - vélekedik Keller András, a Budapest Bank (BB) termékmenedzsere. A BB nyújtja az eddig egyetlen olyan sms-alapú aktív mobilbankot, a Mobilbank Extra szolgáltatást, amely a T-Mobile és a Pannon hálózatából is elérhető. A másik alternatíva az, hogy a telekommunikációs szolgáltatók egy szakosított pénzintézetet hoznak létre, amely működteti a "mobilszámla-rendszert", s elszámol a különböző szolgáltatókkal és a bankoknál vezetett ügyfélszámlákkal. Az ilyen háttérszámláról és az azt vezető bankról a telekomcéggel szerződést kötő ügyfélnek lényegében nem is kellene tudnia. Ez a megoldás azonban vélhetően a bankoknak nem tetszene. (Elvben adott egy harmadik megoldás is, ha valamelyik bank lenne az elszámoló, ám ez még kevésbé elképzelhető napjaink banki versenyében.)

A telefontársaságok önállóan is léphetnek

Amennyiben viszont a helyzet nem változik, a telekommunikációs szolgáltatók könnyen elléphetnek a bankok elől, hiszen - hívják fel a figyelmet a szakértők - a jelenlegi helyben járás nem kis részben annak tudható be, hogy mindkét oldal keresni szeretne az ügyön. Ha a bankokat megkerülő megoldás mellett döntenek - márpedig a szakosított hiztelintézet létrehozása ilyen lépés lenne - a távközlési cégek egy profitcentrumot kikerülhetnek. Elvben az indulóplatform is adott, hiszen a két legnagyobb hazai mobilszolgáltató, a T-Mobile és a Pannon GSM korábban már egységes platformot hozott létre a mobilfizetésre, a Vodafone ugyanakkor ismereteink szerint egy, az anyacégtől származó nemzetközi rendszert vesz majd át a közeljövőben.