A Mol Szerbiában is terjeszkedne

2003.08.08. 08:52
Alig egy hónappal az INA megvétele után a Mol újabb lépésre készül: bejelentette, hogy ajánlatot tett a Beopetrol 79,5 százalékának megvételére. A Beopetrol 179 töltőállomással rendelkezik Szerbiában és Montenegróban.
A Mol igazgatósága tegnap bejelentette, hogy a magyar olajtársaság kötelező ajánlatot adott be a Beopetrol részvényei 79,53 százalékának megvásárlására. A Beopetrol Szerbia második legnagyobb kőolajtermék-forgalmazója, amelynek 179 töltőállomása van és tavaly 400 ezer tonna kőolajterméket értékesített.

A Beopetrol a kiskereskedelem mellett erős pozíciókkal rendelkezik a benzin, gázolaj, PB-gáz, fűtőolaj és kenőanyagok nagykereskedelmében is. A Mol vezetői úgy vélik, ajánlatuk a Beopetrol számára egyedülálló fejlődési lehetőséget biztosít az eszközpark modernizációja, a hatékonyság javítása és a tapasztalatok átvétele terén.

Nyolc országban 1100 töltőállomás

A Mol egy hónappal ezelőtt vette meg 505 millió dollárért az INA horvát olajtársaság részvényeinek 25 százalékát, és lassan lezárul a Slovnaft teljes megszerzése is. A horvát és szlovák cégekkel együtt a Mol nyolc országban több mint 1100 töltőállomással rendelkezik, ráadásul ezek földrajzilag összefüggő hálózatot alkotnak Kelet-Csehországtól és Dél-Lengyelországtól a Fekete-tengerig, illetve az Adriáig.

Jó eséllyel pályázik a Mol

A Beopetrol 179 - meglehetősen különböző állapotú - kútja ötödrészben a Vajdaságban található, de vannak töltőállomásai az ENSZ-igazgatás alatt álló Koszovóban is. A tavaly 1579 alkalmazottat foglalkoztató cég a Jugopetroltól alig elmaradva Szerbia második legnagyobb benzinforgalmazója, forgalmának négyötödét a kiskereskedelem adja. A Beopetrol részvényeinek 99,37 százaléka a szerb állam tulajdonában van, a többi magánkézben. A privatizációs elképzelések szerint kétszer tíz százaléknyi részvényt kapnának az alkalmazottak, illetve szerbiai magánbefektetők, a többit szakmai befektetőnek ajánlották föl.

Megfigyelők szerint a Mol jó eséllyel pályázik a Beopetrolra, ám a zágrábi fiaskó után az OMV alighanem komolyabban veszi a versengést, mint korábban. A Beopetrol magánosításának befejezése jó esetben az év végére, de inkább 2004 elejére várható.