Meghódítaná Olaszországot a Mol

2007.07.31. 16:02
Az IES megvásárlása a Mol szerint jó kiindulópont lehet további olaszországi akvizíciókhoz – mondta az Index kérdésére Alács Lajos, a cég stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója. Az olasz finomító megszerzésének értékelése megosztotta az elemzőket, a társaság azonban hangsúlyozta: a lépés illeszkedik stratégiájába.
Az IES egy kútja

Féléves versenytárgyalás eredményeként írták alá a Mol vezetői azt a szerződést, amely az észak-olaszországi Italiana Energia e Servizi (IES) megvásárlásáról szól. A tranzakciónak semmi köze az OMV ajánlatához, az egyelőre nem nyilvános vételárat nem a kényszer szülte - állították a vállalat vezetői az akvizícióról. Mosonyi György vezérigazgató hangsúlyozta: a lépés illeszkedik a vállalat 2005-ben kitűzött stratégiai céljaihoz, és szerves fejlődést is biztosít. Utóbbival összefüggésben elhangzott: a Mol nem nyugat-európai belépésként, hanem a déli, mediterrán piacokon való továbblépésként értékeli új szerzeményét, amely együttműködhet a társaság meglévő dél-ausztriai és szlovén kútjaival.

Az Index kérdésére Alács Lajos stratégiai és üzletfejlesztési igazgató elmondta: az IES nagyon jó kiindulópont lehet további olaszországi terjeszkedéshez, márpedig a Mol lát ilyen lehetőséget.

Mit tud az új szerzemény?

Az IES 600 főt foglalkoztató, nem tőzsdei magáncég, amelynek tulajdonában egy mantovai finomító áll. Ezen túlmenően az IES 165 töltőállomásból álló kiskereskedelmi hálózatot is működtet - ebből harmincat maga a társaság birtokol. A kutak többsége franchise jellegű szerződéssel kapcsolódik a céghez.

A Mol 15 százalékkal, éves szinten 2,6 millió tonnáról 3 millió tonnára kívánja növelni a mantovai finomító kapacitását a következő 5 évben egy 130 millió eurót kitevő fejlesztési program végrehajtásával. Szintén javítani kívánja a finomító hatékonyságát és termékportfolióját. Az IES az északolasz régióban nyolcszázalékos piaci részesedéssel bír, a márkanév ismert és bevezetett, a Mol ezt nem kívánja lecserélni.

Az IES árát a Mol a tranzakció versenyhatósági engedélyezésre váró zárásáig nem hozza nyilvánosságra, de a cég vezetői jelezték: az első, ezzel kapcsolatban megjelent, 800 millió euróról szóló hírek túlzóak. Az IES eredményeiről szólva elmondták, az idei év egyszeri, konkrét okok miatt gyengébb lesz a tavalyinál, de a 2006 június 30-cal zárult üzleti évben a társaság 1,29 milliárd eurós árbevétel mellett 98 millió eurós EBITDA-t , azaz amortizáció és adózás előtti eredményt tud felmutatni.

Drága volt?

Utóbbiból kiindulva a Concorde a piacon keringő 700-800 millió eurós ár alapján azt írja, nagyjából hétszeres EV/EBITDA-n vásárolt a Mol, ami se drágának, se olcsónak nem mondható. (Az EV, azaz az enterprise value egy társaság értékének a cég terhei nélküli meghatározására használt mutató.) A stratégiai célok megvalósíthatósága szempontjából az akvizíció pozitívum a Concorde szerint. A Merril Lynch ezzel szemben úgy véli: az akvizíció letérést jelent a Mol korábbi, a növekvő piacokra koncentráló stratégiájáról, és a Citigroup is arra hívta fel a figyelmet, hogy a térségben nem érvényesül a Mol kelet-európai tapasztalata.

A tőzsdén hétfőn a Mol papírjai 0,6 százalékos eséssel reagáltak: 165 forinttal 28 850 forintra csökkent értékük.