Cáfol a kémkedéssel vádolt MOL

2004.05.04. 12:25
A csehek szerint egy privatizációs pályázaton való elindulással "kémkedett" a MOL, a magyar cég határozattan cáfol.
A magyar MOL-t és a holland-brit Royal Dutch/Shell-t is visszaéléssel, kvázi kémkedéssel vádolja a Tyden című cseh hírmagazin. A lap úgy véli, a cégeknek a jelek szerint egyetlen céljuk az volt, hogy minél több információt szerezzenek meg az Unipetrolról és leányvállalatairól. Megjegyzi, a két társaság a tender folyamán több ezer, üzleti titkot érintő kérdést tett fel, és nagy nyomást gyakorolt az Unipetrol vezetésére, hogy ezekhez az adatokhoz hozzájusson.

Főleg a MOL

"Különösen a MOL viselkedése emlékeztet a tisztességtelen versengésre" - állítja a Týden. Megemlíti, hogy a MOL részt vett az Unipetrolra kiírt első pályázaton is, és akkor is, mint most is, csak az érzékeny információk megszerzése volt a célja. A MOL ugyanis az Unipetrol komoly regionális vetélytársa. A MOL leányvállalata, a pozsonyi Slovnaft számos üzemanyagtöltő állomást üzemeltet Csehországban. Az üzemanyag-nagykereskedésben a cseh piac több mint negyedét tartja kezében. Az olcsón megszerzett információkkal nagymértékben megerősítheti helyzetét. A magyarok nem voltak restek, és magánosítási csapatukba a BorsodChem vezetőit is beszervezték. A BorsodChem, amely mögött valószínűleg az orosz Gazprom társaság tőkéje áll, a Spolana konkurense.

Bár a MOL és a Royal Dutch/Shell végül is nem tettek kötelező jellegű vételi ajánlatot az Unipetrol 62,99 százalékos állami tulajdonrészére, valószínű, hogy a cseh vegyipari holdingot jó áron adják el, és a részvénycsomagot a lengyel PKN Orlen veszi meg. A PKN Orlen 13 milliárd koronát ajánlott fel az Unipetrolért.

Cáfol a MOL

A Mol igazgatósága az utolsó pillanatig fontolgatta a vételi ajánlat benyújtását, hangsúlyozta az Indexnek Lukács Bea. A vállalat szóvivője határozottan cáfolta a cseh lap állításait, mint mondta, egy pályázati folyamat egyik központi eleme éppen az, hogy az indulóknak meg kell tudniuk, mi az, amire végül tesznek vagy nem tesznek ajánlatot. Egy ilyen mértékű befektetésnél az adott cég megismerése nélkül nem várható el sem a MOL, sem bármelyik pályázó cég vezetésétől, hogy felelős döntést hozzon, amit később részvényeseinek is meg tud indokolni.

A Mol Csehországban
A Slovnafton keresztül a Mol-csoport már jelenleg is tekintélyes piaci részesedéssel bír az olajtermékek cseh nagy- és kiskereskedelmi piacán. A társaság 27%-os nagykereskedelmi részesedésével Csehország második legnagyobb piaci szereplője. A cég kiskereskedelmi részesedése ugyanakkor jelenleg csak 2%-ra tehető. A Mol középtávú stratégiai célja a 10-15%-os részesedés elérése, elsősorban zöldmezős beruházások útján, de Lukács Bea elképzelhetőnek mondotta azt is, hogy kisebb tásaságokba történő beruházással javítják poziciójukat.

Titoktartási szerződés köti a MOL-t

A MOL a cseh társaság struktúrájának összetettségét, a nem alaptevékenységéhez tartozó cégek és eszközök divesztíciós lehetőségeit és kockázatait figyelembe véve döntött úgy, nem él a jelenlegi privatizációs struktúra nyújtotta lehetőséggel. Mint Lukács Bea elmondta, a MOL alapvetően az Unipetrol olajipari tevékenysége iránt érdeklődött, hiszen a MOL csoport - a TVK és a Slovnaft tevékenységén keresztül - már most is vezető szerepet tölt be a régió vegyiparában, és jelenleg nem kívánja - a most is folyó befektetéseken és fejlesztéseken felül - bővíteni portfoliója petrolkémiai szegmensét. A magyar óriáscég ugyanakkor készen áll arra, hogy más privatizációs struktúrában újra kezdje a tárgyalásokat. A privatizációs pályázatokon résztvevőket komoly titoktartási szerződés köti, amely több évre szól, így szó sincs arról, hogy bármilyen információval bárki is visszaélhetne, hangsúlyozta Lukács Bea az Indexnek arra a kérdésre, vajon későbbi cseh terjeszkedési stratégiájukat befolyásolhatják-e a pályázaton szerzett adatok.