Vendel
7 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mol-OMV: Ausztria nem adja fel

2007.10.25. 12:18
A szabad tőkeáramlást korlátozó, alkalomhoz szabott törvény a lex Mol – mondta egy csütörtöki lapinterjúban az osztrák gazdasági miniszter. Martin Bartenstein szerint az Európai Unió bizottsága nem engedheti meg, hogy Magyarország az időre játsszon. A politikus szerint az OMV és a Mol közötti barátságos megegyezése lenne.

Az Európai Unió bizottsága nem engedheti meg, hogy Magyarország az időre játsszon – jelentette ki az osztrák gazdasági miniszter az OMV-Mol üggyel kapcsolatban. A néppárti Martin Bartenstein a Die Presse osztrák lap csütörtöki számában nyilatkozva alkalomhoz szabott törvénynek nevezte a lex Molt, amelynek az a célja, hogy korlátozza a szabad tőkeáramlást.

"A törvényt kellő időben vizsgálat alá kell vonni" – vélekedett a miniszter. Szerinte nem feltétlenül jelent időnyereséget, ha a magyarok arra számítanak, hogy a lex Mol dolgában majd az Európai Bíróság mondja ki a végső szót. A legjobb megoldást az OMV és a Mol közötti barátságos megegyezésben látta a miniszter, mondván: "egy értelmes partneri kapcsolat megér egy második nekifutást". Reményét fejezte ki, hogy a Mol-vezetés visszatér a tárgyalóasztalhoz.

A Volkswagen-törvény ügyében született európai bírósági döntést értékelve Bartenstein nem zárta ki azt a lehetőséget, hogy meg kell vizsgálni és szükség esetén meg kell változtatni az osztrák Verbund áramszolgáltató szövetség működését szabályozó alkotmánytörvényt. Az ugyanis az alaptőke öt százalékában korlátozza a magánrészvényesek szavazati jogát, és csak az állami (illetve részben állami) résztulajdonosoknak biztosít nagyobb beleszólást.

Az ugyancsak néppárti Wilhelm Molterer alkancellár, pénzügyminiszter a Bécsi Közgazdasági Egyetemen az OMV-Mol vitáról beszélve azt mondta, el tudja képzelni, hogy ha az OMV részéről tervezett fúzió szükségessé teszi, az osztrák gáz- és olajipari konszerben fennálló 31,5 százalékos állami részesedést csökkentik. De hogy mennyire, nem részletezte.

Általánosságban is a privatizáció mellett érvelt, hangoztatva, "minél kisebb az állami befolyás, annál jobb a vállalkozásoknak". Szerinte a Rail-Cargo teherszállító vállalatot fokozatosan be kellene vezetni a tőzsdére, és folytatni kellene a posta privatizálását is legalább addig, míg az állami tulajdonrész ötven százalék alá nem süllyed. Az utóbbiról a kormánykoalíciós partner szociáldemokrata párt azonban hallani sem akar.