Kapubontás
Elkészültek a fizetőkapuk bontási tervei, s már folyamatban van az engedélyeztetés. Leszerelésük még az augusztusi csúcsforgalom előtt várható. A kapubontás nem csak az épületek szétszerelését jelenti, helyre kell állítani az útpályát és át kell alakítani az alatta levő közműveket és a kapukhoz csatlakozó kábelrendszert is. A kapuk elbontásának szervezési munkáival az AKA Rt. az Út-teszt Kft.-t bízta meg. A bontási munkálatok árát szakmai körökben másfél milliárd forintra becsülik. Az építmények - 1993. évi áron - kétmilliárdba kerültek. Az alföldi autópályán 28 díjszedő épület található.
Az elmúlt hónapokban folyamatosan nőtt az autópálya-matricák iránti kereslet - mondta el Pásztor Zoltán, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. kommunikációs vezetője. Például a legkeresettebbnek számító négynapos bérletből januárban még csak 250 ezer kelt el, áprilisban már 525 ezer. Az általában az év elején beszerzett éves matricából januártól április végéig 173 118 fogyott. A négynapos matrica bevezetésével a tíznapos iránti kereslet csökkent.
Kétszer annyi
Ez utóbbiból tavaly áprilisban 343 ezer kelt el, az idén ugyanebben a hónapban csak 135 ezer. Az ez év áprilisában értékesített tíz- és négynapos matricák együttesen azonban elérik a 661 ezret, ami jóval meghaladja a tavaly áprilisban eladott 343 ezer tíznapos számát. Az árbevétel - az M5-ös belépésének és a négynapos matrica sikerének köszönhetően - húsz százalékkal haladja meg az elmúlt évit.
A matricabevételek durván felét fordítják a gyorsforgalmi úthálózat felújítására. Az idén ez megközelíti a nyolcmilliárd forintot. Az M1-M7-es közös szakaszán az elmúlt nyáron kezdődött és ezekben a napokban fejeződött be a közvilágítás kiépítése, a vízelvezetés rekonstrukciója és a középső elválasztósáv átépítése. Ezt a munkát a Viadom Rt. végezte, a munka költsége meghaladta az egymilliárd forintot. Az M7-es Érd-Törökbálint szakaszán a közelmúltban készült el a burkolatfelújítás, ezt az Egút Rt. végezte bruttó háromszázmillió forintért.