Magyar offenzíva az USA-ban

2007.01.11. 07:30
A kis- és középvállalkozói szintű gazdasági kapcsolatok erősítésére indít gazdaságdiplomácia offenzívát az USA-ban Magyarország. Simonyi András nagykövet szerint kis európai országok is képesek akár ezer céggel állandó jelenlétre a tengerentúlon.

Magyarország hamarosan gazdaságdiplomáciai offenzívát indít az Egyesült Államokban. Ennek általános célja a kétoldalú kereskedelmi és tőkekapcsolatok további mélyítése, ezen belül is elsősorban az amerikai gazdaságban meghatározó kis- és középvállalkozói kontaktusok bővítése - tudta meg a VG Simonyi Andrástól. Magyarország washingtoni nagykövete la lapnak ehhez hozzáfűzte: céljuk az is, hogy a magyar vállalati szférában felkeltsék az érdeklődést az USA mint gazdasági partner iránt, mivel továbbra is az a tapasztalat, hogy a transzatlanti kapcsolatokat idehaza elsősorban biztonságpolitikainak tekintik.

Ott kell lenni

Ezzel együtt is lendületesen fejlődnek a kapcsolatok: a kereskedelmi forgalom meghaladja a 3 milliárd dollárt, magyar aktívummal. Mintegy 10 milliárd dollárnyi amerikai működő tőke telepedett meg már eddig is Magyarországon, zömmel termelőberuházást hoztak Magyarországra, ezen belül is nagyon sok olyat, amely magasan fejlett technológiát, nagy hozzáadott értéket adó ipart és szolgáltatást eredményez - sorolta a tényeket a nagykövet, aki szerint azonban ennél sokkal nagyobb a potenciális lehetőség.

Ezek kiaknázásához azonban - az érdeklődés erősítése mellett - új módszerekre is szükség van, többek között a magyar vállalatok intenzív amerikai jelenlétére. Az olyan kis európai országok, mint például Dánia példáját kellene követni: mintegy ezer dán cég - köztük kis- és középvállalatok - tartanak fenn állandó jelenlétet a tengerentúlon. Emellett el kell felejteni azt, hogy az USA messze van - tanácsolja a magyar vállalatoknak Simonyi, mert szerinte aki komolyan be akar törni az amerikai piacra, annak akár kéthetente meg kell jelennie a helyszínen.

Ez egyébként véleménye szerint a gazdaságdiplomáciára is érvényes - nagyon jó volt például a fogadtatása annak, hogy Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter tavaly többször is ellátogatott az USA-ba. Őt egyébként hamarosan megint oda várják.

A forró ősz nem használt, de nem ártott

Simonyi, aki maga is aktív gazdasági lobbit folytat, úgy látja, igen sok befektetés érlelődik, a többi között autó-, gyógyszer-, vegyipari, biotechnológiai területeken, illetve az információtechnológiában, a hardvergyártásban és persze a szolgáltatásokban. A kérdésre, hogy nem vetette-e vissza az érdeklődést az őszi magyarországi eseménysorozat, Simonyi úgy válaszolt: nem tett jót a magyar imázsnak, de a presztízsünk annál sokkal erősebb, semmint azt tönkre tudná tenni egy utcai randalírozás. Tény ugyanakkor, hogy Magyarország kapott egy pofont: például az idegenforgalom terén, hiszen a Bush-látogatás után kiugróan megnőtt a beutazó amerikai turisták száma, ám szeptembertől ez a trend megfordult.

Gazdasági-üzleti körökben árgus szemekkel figyelik a stabilizáció eredményeit. Magyarországot a nemzetközi pénzügyi világ részének tekintik - ez kifejezetten kedvező, ám egyben kemény feltételeket támaszt hazánkkal szemben. Tény azonban, hogy csak kemény, szívós és kitartó munkával tudjuk visszaszerezni korábbi státusunkat - véli a nagykövet.