Még nincs sínen a MÁV Cargo eladása

2008.10.03. 11:02
Az Európai Bizottság versenyjogi hivatala feltételeket kíván szabni az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) és a MÁV Cargo adásvételi szerződésének jóváhagyásához, írja a Format osztrák osztrák gazdasági-üzleti hetilap. A brüsszeli értesülésekre hivatkozó Format szerint a GYSEV-nek ki szállni a vásárló konzorciumból, az ÖBB-nek a GYSEV-ből.

A MÁV Zrt. és a MÁV Vagyonkezelő Zrt. 2007. május 29-én nyilvános, kétfordulós pályázatot hirdetett a tulajdonában lévő MÁV Cargo Zrt. 100 százalékos részvénycsomagjának értékesítésére. A privatizációs pályázat első helyezettje a Rail Cargo Austria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma lett 102,5 milliárd forintos ajánlatával.

A konzorcium a vételáron felül öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget. A szerződést 2008. január 2-án kötötték meg, hatályba akkor léphet, ha az uniós versenyhivatal jóváhagyja.

A Format úgy tudja, a bizottság egyik kikötése az, hogy kartellellenes megfontolásokból a nyertes konzorciumból váljon ki a GYSEV Zrt. A bizottság valószínűleg követelni fogja azt is, hogy az ÖBB szállítmányozási ágazata adja fel a GYSEV Zrt.-ben meglévő részesedését. Ezek után felmerülhet a kérdés, vajon a 400 millió eurós vételi ár jogos-e még.

Ezen túlmenően a magyarok vissza is léphetnek az ügylettől, tekintettel arra, hogy az ajánlattevő konzorcium összetétele megváltozott - írta az osztrák hetilap. Értesülése szerint az ÖBB már alkalmazott is egy piárcéget, hogy közvetítse a lehetséges következményeket a nyilvánosság felé. Ha az ÖBB nem fogadja el a bizottság kikötéseit, akkor elrendelhetik a kartellellenes eljárás második fokozatát, amely részletesebb vizsgálatot ölel fel.

A bizottság szeptember 23-án közleményben jelentette be, hogy tíz munkanappal meghosszabbította az ÖBB és a MÁV Cargo szerződésének versenyjogi vizsgálatát az osztrák csoport által vállalt kötelezettségek miatt. A testület akkor azt tudatta, hogy október 13-a az ügylet jóváhagyásnak vagy egy mélyreható vizsgálat elrendelésének a következő dátuma, az osztrák lap most azt írja, hogy 10-én lesz a döntéshozatal.

A bizottság nem részletezte, hogy az ÖBB milyen kötelezettségeket vállalt. Ilyen esetekben általában egy-egy üzletrész eladása szokott szerepelni a vállalások között, akkor, ha túl nagy a piaci koncentráció.

Az adásvételt idén nyáron az év privatizációjának az ezt a címet először kiosztó Emea Finance magazin idén júniusban. A nemzetközi pénzügyi világ független szakértőjének számító magazin több száz pénzintézettől kért ajánlást, végül egy 12-es mezőnyből nyert a MÁV Cargo eladása. Az első helyezést elsősorban azzal indokolták, hogy az eladási ár a kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény több mint 33-szorosa volt.

Az ügyletről idén nyáron ennek ellenére olyan hírek jelentek meg, hogy a privatizáció több sebből vérzik, és az is könnyen elképzelhető, hogy meghiúsul az állami vasúttársaság árufuvarozási üzletágának magánkézbe adása. Az Állami Számvevőszék, a Gazdasági Versenyhivatal és a nemrég egy tollvonással megszüntetett Magyar Vasúti Hivatal is vizsgálódott, a számvevők több jogi problémát is feltártak, valamint szóvá tették: a MÁV indokolatlan kötelezettségeket vállalt, míg az osztrák állami vasúttársaság és a GYSEV által alkotott nyertes konzorcium által vállalt kötelmek aggályosak és célszerűtlenek a magyar állam számára.