A kisajátítás lassítja a sztrádaépítést

2007.02.22. 08:03
Tízmilliárdokat és rengeteg időt emészt fel az autópályák nyomvonalán fekvő ingatlanok megvétele vagy kisajátítása, az új építkezéseket a jövőben nem indítanák el addig, amíg a földek több mint 90 százalékát meg nem szerezték.

A korábbitól eltérő ütemezés szerint építené az új autópálya-szakaszokat a tervek szerint a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt.: csak akkor kezdődne el az építkezés, amikor az érintett földterületek 90-95 százalékát már megszerezték.

A határidők miatt jelenleg szakaszos munkavégzésre ad megbízást az NA Zrt. (ami sajátos munkaszervezést igényel a kivitelezőtől), vagyis gyakorlatilag ma szinte párhuzamosan folyik a földterület megszerzése és az építkezés. Elképzelhető, hogy már az új rendszer szerint indulnak a munkálatok az M0-M3-ast összekötő M31-es esetében - ahol most kezdődött a területek megszerzése -, illetve az M6-os Szekszárd utáni szakaszán.

A sztrádaberuházásokért felelős társaság talán legnehezebb feladata a nyomvonal mentén található ingatlanok megszerzése, amire tavaly és idén is tízmilliárdot meghaladó összeget költenek - mondta a Napi Gazdaságnak Béni Gyöngyi, a társaság szóvivője. A földterületek megszerzésére szánt pénz a költségvetésből származik, de uniós projekt esetében bizonyos hányadát Brüsszel állja. Az NA tavaly nyár óta kéri, hogy álljon rendelkezésére az az előleg, amiből - valójában előre - finanszírozhatják a vásárlásokat. Ezzel lehetne egyszerűbbé tenni a földszerzéssel kapcsolatos ügyleteket, és időt is nyerhetnének.

Szinte minden eset különböző, számtalan szempontot figyelembe kell venniük. Sokat számít, hogy az adott területen van-e felépítmény, működő létesítmény, de az sem mellékes, hogy bel- vagy külterületi földről van-e szó. Szintén más megítélés alá esik, ha művelési terület megszerzése a cél - ebben az esetben ugyanis azt ki kell vonni a művelés alól. Esetenként olyan körülményeket is tisztázni kell, hogy él-e vagy sem az ingatlan tulajdonosa, vagy hol találhatóak a hozzátartozók.

Darabszámra is jelentős mennyiségű ügyről van szó. Az M0-ás keleti szektorának 26,5 kilométeres szakaszán például több mint háromezer ingatlant kellett megszerezniük, ami tízezret meghaladó tulajdonost érintett. Ugyanennyi tulajdonossal "szembesült" az NA az M7-es Zamárdi-országhatár közötti szakaszának előkészítése során.

A földek megszerzése és a közművek kiváltása - ami szintén az NA feladata - annál nehezebb, minél beépítettebb területen húzódik a nyomvonal (ipari övezetek), ha osztatlan közös tulajdonban van a terület, illetve ha rendezetlen az ingatlan földhivatali bejegyzése. Volt olyan szakasz, ahol tíz évre visszamenőleg kellett rendezni a tulajdonviszonyokat és rendbe tenni az iratokat. Általában a földterületek 65-80 százalékát adásvétel révén sikerül megszereznie az NA Zrt.-nek, 20-35 százalékát pedig kisajátítással, utóbbi eljárás időigényesebb.

A társaság minden esetben ügyvédi iroda közreműködésével dolgozik, a földterület értékét pedig a különböző tényezők figyelembevételével - például a föld minősége, piaci ára - állapítja meg az NA Zrt. által felkért igazságügyi ingatlanszakértő. Amennyiben a kisajátítani tervezett terület tulajdonosa az ajánlati árat nem fogadja el, kezdődik a hosszabb időt igénybe vevő közigazgatási kisajátítási eljárás.