Egymilliárdot költünk az idén napozószerekre

2005.06.21. 08:27
Egy év alatt a magyarok csaknem 1,3 millió liter napozószert kennek magukra, 1,01 milliárd forint értékben. A legkelendőbbek a 11-20-as fényvédő faktorszámúak.
A napozószerek értékesítése 2004. március-áprilistól 2005. január-februárig az előző év azonos időszakához képest hét százalékkal, 1,01 milliárd forintra nőtt - derül ki az ACNielsen Piackutató Kft. adataiból. Mennyiségben a növekedés több mint tízszázalékos, tavaly 1,287 millió litert adtak el belőlük. A bővülés elsősorban a kereskedelmi márkás termékek előretörésének köszönhető, míg a piacvezető forgalmazók, a Beiersdorf Kft. és a L'Oreal Magyarország Kft. eladásai nem növekedtek jelentősen az elmúlt évben.

A saját márkás termékek értékesítése egy év alatt mennyiségben 26, míg értékben több mint 22 százalékkal nőtt. Közülük például a Drogerie Markt Sundance készítményei olyannyira keresettek lettek, hogy mára már a vezető forgalmazók termékei mögé sorakoztak fel.

A legtöbbször naptejet veszünk

A napozókészítmények piacának értékbeli növekedése - a korábbi évek 10 százalék fölötti bővüléséhez képest - mára lecsökkent, a forgalmazók az idén - és a következő években is - 4-6 százalékos ütemet várnak. A szerek - mennyiségben - négyötöde napozás közben használatos, a többi pedig napozás utáni vagy önbarnító krém. Az utóbbiak elsősorban a nyári szezon előtt és után hódítanak. A napozószerek eladása a nyári szezonban, áprilistól szeptemberig folyamatos, a keresletet az időjárás is befolyásolja. (A síelési kedv növekedése miatt a forgalmazók ma már jóval kisebb szortimenttel, de egész évben jelen vannak az üzletekben a napozószerekkel.)

A legtöbbet 101-200 milliliteres flakonban értékesítenek. A legkelendőbbek a 11-20-as fényvédő faktorszámú készítmények - mondta a NAPI Gazdaságnak Radosiczky Anikó, a piac 28 százalékát birtokló, Nivea termékeket forgalmazó Beiersdorf termékmenedzsere. Európában ezzel szemben az ennél magasabb, 30-60 faktorszámúak a leginkább kedveltek. Magyarországon növekszik az igény a gyermeknapozók és az érzékeny bőrűek számára kínált termékek iránt. A fogyasztók egyre inkább speciális készítményeket keresnek, mint a barnaságot kiemelő, hidratáló, a bőr rugalmasságát megőrzők.

A fiatalok elsősorban a kellemes illatú sprayket és a naptejeket keresik. (A krémeknél könnyebb összetételű sprayk a nyerők a férfiaknál is.) A Nivea-termékek zömmel 8-as és nagyobb faktorszámúak, áruk 1600-3400 forint. A tavalyi stagnálás után az idén - a kedvezőbb, napsütéses időjárásban bízva - 5-10 százalék közötti növekedést vár a Garnier Ambre Solaire termékeket forgalmazó L'Oreal Magyarország Kft. - tudta meg lapunk Hajnal Gábor termékmenedzsertől. A L'Oreal - amely a piac értékben második legnagyobb, tavaly 21 százalékos részesedéssel bíró szereplője - forgalmazza Magyarországon a legmagasabb fényvédő faktorszámú napozószereket. Az Ambre Solaire termékek zömmel 20-40-es faktorszámúak, áruk 2000-3600 forint. A cég a legtöbbet a napozás alatt használatos szerekből értékesít, kisebb mértékben fogynak az önbarnító és napozás utáni krémei, bár ez utóbbi iránt az elmúlt években fokozatosan nő a kereslet. Idei jól fogyó újdonságuk az átlátszó és könnyű összetételű, spray kiszerelésű napozószer.