Fektesse pénzét popzenekarba!

2003.02.10. 10:55
Ma Magyarországon húszmillió forintból a nulláról a széles körű ismertségig eljuttathatunk egy zenekart, s ha elérjük, hogy legalább két és fél évig együtt is maradjanak, akkor a befektetés már sikeres lesz.
A hazai viszonyok mellett mintegy 20 millió forintból lehet a nulláról elindítani egy zenekart - mondta a Napi Gazdaságnak Kozsó, zenész és producer. Véleménye szerint ma Magyarországon kevés a kész együttes, így a menedzsmentnek kell összeválogatni a zenélni kívánókat. A kezdetkor a tagok kiválasztása, a tánc- és beszédoktatás, valamint az imázs megalkotása jelenti az első feladatot. Ezek után következhet a lemez elkészítése, aminek költsége a vendégzenészek, a kiadó és a stúdió áraitól függően 2,5-5 millió forint.

A promócióhoz elengedhetetlen egy videoklip, aminek költségei 1,5-3 millió forintnál kezdődnek, hiszen a magyar klipek szinte egyetlen közvetítőjének számító Viva tévécsatorna "nem fogad el gagyi klipeket" - tette hozzá Kozsó. Ezt követően az egyéb promóciós anyagok és reklámok elkészítése, valamint elhelyezése következik, aminek költségei 1 millió és 10 millió forint között van.

Kozsó húszból megoldaná

Kozsó véleménye szerint amennyiben valaki egy teljesen kezdő zenekart szeretne befuttatni, akkor legalább 20 millió forintot és rengeteg energiát kell rááldoznia. A megtérüléssel kapcsolatban elmondta, amennyiben a második lemez is platina lesz - azaz eléri a 30 ezres eladott példányszámot -, és a zenekar legalább két és fél évig együtt marad, akkor üzleti értelemben megérte felállítani az együttest.

Hanzel Henrik, a napokban második aranylemezét átvevő Crystal zenekar menedzsere úgy vélekedett, hogy egy tizenegy számos lemez előállítása legalább 1,5-2 millió forintot emészt fel, ami csak 6 ezer hanghordozó eladása után térül meg. Az együttes felállásakor mintegy 500 ezer forintba kerül a fotózás és legalább 2,5 millió forintot kell fizetni egy minőségi videoklipért is. Mivel ma Magyarországon a gagyi, playback zenéket már egyszerűen nem lehet eladni, az élő zene is további mintegy 2-3 millió forintos kiadást igényel - tette hozzá Hanzel.

Szűk rock

Ajtony Csaba, az Universal Music Kft. marketingigazgatója szerint ma Magyarországon 6-7 millió forint alatt nagyon nehéz befuttatni egy zenekart. Legalább ezt az összeget rá kell fordítani a promotálására, hogy az együttes piacképessé váljon. Igaz, ehhez az is szükséges, hogy a zenéjük populáris legyen, enélkül ugyanis - a siker érdekében - az említett összeg számottevően növekszik. A rockzenekarok nem kapják meg az említett mértékű támogatást, mert zenéjük csak viszonylag szűk közönség által kedvelt, ezért a várható eladások is alacsonyabbak. Ebben az is szerepet játszik, hogy a különböző zenei stílusokat kedvelők eltérő mértékben másolják kedvenc kiadványaikat. A hagyományos szórakoztató (mulatós) zene egyébként a másolás által legkevésbé érintett műfaj.

Az említett összeg már tartalmazza a kötelezőnek számító egy-két videoklipet. (Ehhez figyelembe kell fenni, hogy a hazai kereskedelmi és állami tulajdonban lévő tévék nem sugároznak klipeket, ezeket csupán a Viva adja le.) A fennmaradó összeget többek között óriásplakátokra, televíziós reklámokra költik. Az így kiadott 6-7 millió forint 15 ezer hanghordozó eladása után térül meg a kiadónak. Ez a pénzügyi keret egyébként a már befutott együttesek egy-egy új lemezére is igaz, ugyanis ők már elvárják a reklámot, ilyen szerződéseket kötnek.

Ajtony megjegyezte, hogy 20 millió forintból szinte bizonyosan széles körű ismertségig lehet eljuttatni egy zenekart, ennek azonban bizonytalan a megtérülése. Ekkora összeg ugyanis 40-45 ezer hanghordozó után jön vissza, ám ilyen nagy keresletre ma már alig van példa. Tavaly a legjobban fogyó album (CD és kazetta) a hazai piacon 60 ezer példányban kelt el, ami már kiugró siker. Így a jelenlegi piaci viszonynak felel meg az, hogy az aranylemezhez - magyar előadó esetében - elegendő 15 ezer értékesített album is.