A német vállalatok elégedettek Kelet-Európával

2003.09.29. 12:40
A német vállalatok alapvetően elégedettek a kelet-európai beruházási feltételekkel és a körükben végzett felmérésben Magyarországnak adták a legtöbb pontot - áll az Ernst&Young kutatói által készített jelentésben.
A több száz megkérdezett cég közül alig minden tizedik tartotta a befektetési körülményeket kedvezőtlennek a régióban és Magyarország mellett Csehországot és Lengyelországot jelölte meg legfontosabb beruházási célpontjának. Oroszország még küszködik a róla alkotott "kedvezőtlen képpel", ám változásra utal, hogy a kelet-európai befektetésekre gondoló cégek harmada mérlegeli már az orosz telephely kiválasztásának lehetőségét.

Legfontosabb vonzerő az alacsony bérköltség

A kelet-európai országok " Németország kapui előtt állnak", nem úgy, mint Kína, amely a jövőbeli piacok listavezetője. A konkrét vállalati megjegyzésekből kiderül, hogy egyes német cégek " döntő tényezőnek tekintik a vevő közelségét", amellett értelemszerűen, hogy a kiválasztott országnak termelési előnyöket is nyújtania kell a számukra. A legtöbb befektető kelet-európai elkötelezettséget még mindig az alacsonyabb bérköltségekre való tekintettel vállalja, ám a bérek az elmúlt években jelentős mértékben emelkedtek a térségben. Az Ernst&Young tanulmányának szerzője, Günter Spielmann megjegyzi: azok, akik csak a bérköltségeket mérlegelik, rövidtávon gondolkoznak, és jobban teszik, ha bőröndjeiket nem pakolják ki, felkészülnek a távozásra.

A vártnál jobb oroszországi körülmények

Ami Oroszországot illeti, a tényleges tapasztalat, amit egyes vállalkozások a gyakorlatban szereztek, jobb, mint az országról alkotott kép. " A kedvezőtlen jelenségek erősebben rögzülnek" - magyarázza Spielmann, aki szerint sokat számít egy-egy fejlesztési elképzelés alapos előkészítése a gyakori látogatások és az együttműködési fórumok révén, amelyek egyúttal a fejlesztési akciók politikai támogatásának megszerzését is szolgálhatják. A német vállalatok befektetéseik közül a termelési projekteket teszik az első helyre, ezt a kereskedelmi együttműködés és meglévő vállalatokban való érdekeltség megszerzése követi. A vállalatok fontosnak tartják tehát a gyártókapacitások létesítését és azt, hogy versenyképes vállalti szerkezetet építsenek ki, motivált vezetőkkel és alkalmazottakkal dolgozzanak.