Nem tudjuk, mi mindenre jó a bank

2007.10.18. 12:51
A magyar internetezők ritkán használják a netbankot, és a pénzkiadó automatákat is a nemzetközi átlagnál ritkábban veszik igénybe – állapítja meg a Nielsen 46 országban, köztük Magyarországon végzett online kutatása.

A magyarok kevesebbet használják az internetes banki ügyintézést, a pénzkiadó automatákat, és a fiókhasználat is elmarad az átlagostól, vagyis a magyarok általában ritkábban érintkeznek bankjukkal, mint a vizsgált országok többségének lakói – derül ki a Nielsen kutatásából. Az internet magyar használóinak mindössze 48 százaléka bonyolítja bankügyleteit legalább havonta egyszer a weben keresztül. Ez nemzetközi összehasonlításban hátulról a kilencedik helyhez elegendő, és Európában csak Görögországban, valamint Oroszországban kisebb az internetes bankolók aránya.

  Gyakoriság Magyarországon
 Netbankolás
 ATM-használat
 Bankfiók
  Hetenként többször
22
20
4
  Havonta többször
21
51
17
  Havonta vagy ritkábban
13
18
62
  Nem használja, de lehetségesnek tartja 31
7
13
  Nem használja, nem is fogja
13
4
4

A netbankot nem használó magyarok kétharmada azt gondolja, hogy a jövőben ügyfél lesz ebből a szempontból is. A kutatásba bevont országokban a válaszadók közel 70 százaléka intézi pénzügyeit netbankon keresztül. Kiemelkedik az észtek, a norvégok és a finnek 90 százalékot meghaladó aránya.

Pénzfelvételnél Magyarországon kiugróan magas azok aránya (35 százalék), akik havonta két-háromszor használnak automatát, ugyanakkor világszerte jellemző a heti, vagy akár hetente többszöri pénzfelvétel is. A bankjegykiadó automaták használata a legelterjedtebb Szingapúrban, ahol a válaszadók 95 százaléka havonta legalább egyszer ATM-nél vesz fel pénzt. Európában 90 százalékos vagy annál nagyobb mutatót Portugáliában és Ausztriában regisztráltak. Bankfiókba a magyar internetezők havi egy alkalomnál is ritkábban járnak – ez szintén ritkább kapcsolatot jelent a világban jellemzőnél. A bankfiókokat legnagyobb arányban a mexikóiak (78 százalék) keresik fel. Európában pedig az írek, spanyolok és britek (58-64 százalék).

A bankügyek telefonos intézését még nem próbálta ki a magyar válaszadók kétharmada. Jelentős hányaduk elképzelhetőnek tartja, hogy a jövőben ezt a szolgáltatást is igénybe veszi. A megkérdezett internetezők 17 százaléka mondja azt, hogy havonta legalább egyszer tárcsáz telebankot. A telebanking a mindennapi életben az Egyesült Arab Emirátusokban játssza a legnagyobb szerepet, a válaszadók 44 százaléka használja havonta legalább egyszer. Európában a norvégek, az írek és a svédek járnak az élen.

Jellemző a magyarokra, hogy hűségesek a bankjukhoz. Megkérdezett honfitársaink majdnem fele (48 százaléka) nagyon lojálisnak érzi magát fő pénzintézetéhez, és további egyharmad is pozitív viszonyról beszél. Ez a nemzetközi átlaghoz képest kedvezőbb megítélést tükröz.

Ebből a szemszögből a kanadaiak az elsők 58 százalékkal, majd sorrendben a csehek (55 százalék), a dánok (54 százalék) és a franciák (54 százalék) következnek. Összességében lojálisnak vallja magát az osztrákok és a franciák 85 százaléka, és Kanada kivételével az élmezőnybe is európai országok tartoznak (Svájc 84 százalék, Norvégia 82 százalék, Dánia 81 százalék, Kanada 80 százalék, Svédország 79 százalék, Magyarország 78 százalék).