Nosztalgiahullám kelt életre régi cégeket Magyarországon

2004.11.15. 15:04
A Wall Street Journal európai kiadása szerint Magyarországon egyes korábbi termékek új életre keltek a szocialista nosztalgia révén. A lap a Traubisodát, Tisza cipőt és Sportszeretet említi ennek alátámasztására.
Traubisoda, Tisza cipő, Sportszelet - a The Wall Street Journal című amerikai lap európai kiadása (WSJE) hétfői számában többek között ezeket a termékeket sorolja fel annak bizonyítékaként, hogy Magyarországon a "szocialista nosztalgia" nyomán újra piacra került számos, a korábbi rendszerben közkedveltnek számító termék.

Máshol is

A lap megszólaltat egy Traubisodát kortyolgató nőt, aki szerint "Traubit inni nem más, mint elismerni, hogy a múltban is voltak pozitív dolgok."Mások viszont - mint egy Tisza cipőket nézegető vásárló - nem ilyen okokból választják az újra piacra került régi magyar termékeket, hanem mert ezek visszaviszik őket gyermekkorukba. "Csak azért, mert szeretem ezeket a cipőket, ez még nem jelenti azt, hogy a kommunizmus visszatérését akarnám" - teszi hozzá az illető.

A WSJE szerint a Traubisoda és a Tisza cipő mellett még több tucatnyi olyan termék jelent meg Kelet- és Közép-Európában, amelyet régi tulajdonosaik vagy a gyártási jogukat megszerző multinacionális cégek azért élesztettek fel halottaikból, hogy a szocialista nosztalgia hullámait meglovagolva növeljék bevételüket.

Egy szakértő szerint egyébként a termékek újbóli megjelenése részben a globalizáció elleni lázadást jelzi. A kelet-közép-európai országok lakossága a rendszerváltás után egy ideig az addig beszerezhetetlen nyugati termékeket részesítette előnyben, ám sokan időközben kiábrándultak belőlük, gyakran magasabb áraik, no meg a piacon megszerzett monopolhelyzetük miatt. A szocialista korszakbeli termékek iránti nosztalgia korántsem korlátozódik Magyarországra, hasonló jelenségek tapasztalhatók például Csehországban, Szlovákiában és Németország keleti részein is.