Az ökoadó 22 milliárdot hozhat jövőre

2003.09.16. 08:55
A kormány célja, hogy idővel jelentős tétellé váljanak a költségvetésben az energiahordozókra kivetett ökoadók - jelentette ki Persányi Miklós környezetvédelmi miniszter. A úthasználati díjat egyelőre nem lehet bevezetni jogharmonizációs kötelezettségek miatt, és ez 800 milliárd forintos kárt okozott az elmúlt években.
Persányi a zöld államháztartási reformról szóló konferencián elmondta, hogy az új adófajta, az ökoadó is részét képezi az szja-csökkentést ellentételező bevételnövelő csomagnak. Bár bizonyos EU-jogharmonizációs kötelezettségek miatt az úthasználati díjat egyelőre nem lehetett bevezetni, a jövőben az kiválthatná mind az autópályadíjat, mind a gépjárműadót - tette hozzá a miniszter.

A tárca legújabb kezdeményezései között Persányi a "zöld hivatal" programot, valamint a közbeszerzéseknél a környezetvédelmi szempontok kötelező figyelembevételét emelte ki.

Nyolcszázmilliárd forintnyi kár

h i r d e t é s
A Levegő Munkacsoport (LM) információi szerint a 2004-es költségvetéssel bevezetendő ökoadók 22 milliárd forintot hozhatnak az államnak. Ez azonban elhanyagolható tétel olyan kieső bevételek mellett, mint amilyen a külföldi tehergépjárművek után fizetendő útdíj elengedése - véli Lukács András, az LM elnöke.

Bár a díj kivetésére vonatkozó törvényi szabályozás érvényben van, a környező országokkal kötött kétoldalú szerződések felülírták azt, ennek következtében az elmúlt években 800 milliárd forint kár érte a költségvetést - közölte Lukács.

Nem lehet számítani arra, hogy az EU átvállalja a szükséges környezetvédelmi beruházások terheit - jelentette ki Varga Mihály, a parlament költségvetési bizottságának fideszes elnöke. Varga szerint így a források négyötödét saját erőként kellene az országnak felmutatnia, ugyanakkor a kormány által e célra szánt összegek 2003-ban 30 százalékkal csökkentek.