Kedvezmények
Az autóvásárlási dinamika lassulásáért nemcsak a regisztrációs adó bevezetésével magyarázható magas bázis a felelős, hanem a piac telítődése is. Mészáros György, az Erste Leasing elnök-vezérigazgatója szerint már kifogytak azok a tartalékok, amelyek évente tíz-tizenöt százalékos növekedést indukáltak. Ennek betudhatóan jövőre sem várható számottevő mértékű növekedés a gépjárműlízing-piacon.
A pangás különösen a használt autók finanszírozása területén érzékelhető. Ennek egyik oka, hogy nagyobb kockázatuk miatt a használt autókra eleve lényegesen - jó pár százalékkal - magasabb kamattal nyújtanak hitelt, mint az újakra.
Másfelől az új autók finanszírozásánál számos olyan kedvezményt is adnak (például nulla százalékos önrész), amelyet a használt autókhoz nem szoktak. Kalmár Zsolt, a Raiffeisen Lízing portfóliókezelési igazgatója felhívta a figyelmet, hogy a kereskedők közül egyre többen szüntetik meg csereakciójukat, hiszen telephelyeiken hegyekben állnak a nehezen eladható használt autók.
Egyre könnyebb
Egyes vélemények szerint a verseny éleződésével további kereskedők juthatnak a tönk szélére. A gépjárműveket ugyanis csak a korábbinál kedvezőbb finanszírozási feltételekkel adhatják el, ehhez viszont kevesebb - úgynevezett - dílerjutalékot kaphatnak a bankoktól.
Eddig csupán azok a kereskedők adták fel, akiknek a használt autók importjának megszűnése miatt kellett lehúzniuk a rolót. Rövidesen azok a dílerek is hasonló sorsra juthatnak, akik kevésbé hatékony méretgazdaságosságuk miatt nem képesek az árbevétel mérséklődését kompenzálni a költségek csökkentésével.
A használtautó-vásárlás - hasonlóan az új személygépkocsikhoz - egyre könnyebb feltételekkel finanszírozható: a körülmények mindössze annyiban térnek el lényegesen az új autókétól, hogy valamekkora minimális önerőt minden cég megkövetel a vásárlótól.
Ennek mértéke akár tíz százalék is lehet, de jellemzően húsz-harminc százalék. Az adós kilátásait nagymértékben javítja, ha a jármű kora a futamidő elején nem haladja meg a tíz évet, és általában a futamidő végén sem lehet több 13-15 évesnél.