Aláírták az M5-ös adásvételi szerződését

2004.03.09. 16:40
Aláírták az adás-vételi szerződést az M5-ös autópálya kivásárlásáról, ezzel elhárultak az akadályok a sztráda matricássá tétele elől. Így az eredeti terveknek megfelelően március 12-től az M5-ös már nem lesz Európa legdrágább autópályája.
Az Állami Autópálya Kezelő Rt. és az Alföld Koncessziós Autópálya Rt. külföldi tulajdonosai kedden aláírták az adás-vételi szerződést, miszerint az ÁAK 82 millió euróért 40 százalékos tulajdonrészt szerzett az AKA Rt.-ben - mondta Gaál Gyula, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára.

Átutalták a pénzt

Az autópályakezelő kedden átutalta az összeget az AKA Rt. külföldi tulajdonosainak. Az AKA Rt. a korábban megépült autópálya-szakaszhoz felvett hitelt, és a négy hitelező bank megadta a jóváhagyását ahhoz, hogy az M5-ös autópálya fizetési rendszere megváltozzon és be lehessen vezetni az egységes autópálya-matricát - tudósított az MTI.

Az államtitkár közölte: az eredetileg tervezett időponttól, március 12-én nulla órától használható az egységes autópálya-matrica az M5-ös autópálya Budapest és Kiskunfélegyháza közti szakaszán.

Mint arról korábban hírt adtunk, a gazdasági tárcának összesen 37-féle szerződést kell jóváhagynia, majd aláírnia - mindez mintegy 1100 oldalnyi dokumentumot jelent. A szerződés tartalmát március közepén hozzák nyilvánosságra.

Még sokmilliárdba kerül

Az állam 21 milliárd forintért vásárolta ki az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Rt. részvényeinek 40 százalékát. Ezen felül az idén további 12,6 milliárd, 2005-ben pedig 17 milliárd forint bérleti díjat fizet a társaságnak, hogy az Európa legdrágább autópályájaként is elhíresült sztráda betagozódhasson a matricás rendszerbe. A költségvetésnek évente 15-20 milliárd forintnyi rendelkezésre állási díjat kell fizetni, amivel megvásárolja a szolgáltatást, illetve pótolja a társaságnak a kieső bevételt.

A magas M5-ös autópályadíjak miatt a kezdetek óta folyamatos volt a lakosság és fuvarozók tiltakozása, az egymást követő kormányok és a cég többször is egyeztettek ez ügyben - eredmény nélkül. Az Orbán-kormány is tervezte az M5-ös visszavételét állami tulajdonba, azonban nem sikerült megállapodnia az AKA Rt.-vel.

Medgyessy Péter miniszterelnök egy december végi kormányülésen ultimátumot adott Csillag István gazdasági miniszternek az M5-össel kapcsolatban. Rendeletben szólították fel, hogy a lehető legrövidebb idő alatt írjon ki közbeszerzési eljárást a sztráda továbbépítésére, illetve állapodjon meg a koncessziós társasággal a kivásárlásról.