GKM: jogszerűek az M5-ös díjai

2003.09.16. 15:22
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szakértői megállapították, hogy az AKA Rt. koncessziós szerződésben foglalt útdíj használati képletét helyesen alkalmazza. A tárgyalások tovább folynak az M5-ös autópálya sorsáról, a fejlemények azonban titkosak.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) mai sajtóközleménye szerint a szaktárca szakértői megvizsgálták, hogy az AKA Rt. koncessziós szerződésében foglalt útdíj használati képletét helyesen alkalmazza-e, annak érdekében, hogy összevessék a MAHÉSZ (M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetsége) számításaival. A GKM vizsgálata megállapította, hogy a MAHÉSZ számítása hibás, és az AKA a koncessziós szerződéssel összhangban alkalmazta a díjképletet.

Jogszerűen drága

A MAHÉSZ adatainak részletes áttekintését követően a tárca szakértők bevonásával felülvizsgáltatta az érdekvédelmi szervezet kalkulációit. A szakértői vizsgálat megállapította, hogy a számítás hibás, a MAHÉSZ tévesen alkalmazta a számítási képletet.

Az inflációs tényező számításánál nem a szerződés alapelveit követő KSH bázisindexet, hanem az infláció mértékének egymást követő évenkénti összehasonlításra alkalmas láncindexet használták. Ezért jutottak arra a téves következtetésekre, hogy a használati díj megállapításánál bizonyos időszakokban árcsökkentést kellett volna alkalmazni, holott az elmúlt tíz év során Magyarországon negatív infláció, azaz defláció hat havi periódusban nem fordult még elő.

Titkosak a tárgyalások

Mivel az autótársadalom többsége számára az M5 használati díjának valóban aránytalanul magas mértékét a GKM vezetése is elfogadhatatlannak tartja, a minsztérium célja is az, hogy az M5-ös autópálya visszavásárlásáról, illetve annak az egységes országos matrica-rendszerbe történő beillesztéséről a minisztérium és az autópályacég között zajló tárgyalások során az utat használó adófizetők érdekeit képviselje, azaz elérje azt, hogy az autósok azonos feltételekkel használhassák az ország összes autópályáját.

A tárgyalások eredményeivel kapcsolatosan azonban - a két fél megállapodása, és a szerződési titokra vonatkozó írott és íratlan szabályoknak megfelelően - egyelőre a GKM nem tudja részletesen tájékoztatni a közvéleményt.