Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Lelassulhatnak az autópálya-építések

2002.09.23. 10:46
Az előző kormány autópálya-programjának átütemezését javasolja a gazdasági tárca a Népszabadság információi szerint. A három lehetséges variáció közül a pénzügy által támogatott terv 2003-ra gyakorlatilag befagyasztaná a program végrehajtását, de a kompromisszumos változat szerint is az eredetileg tervezetthez képest feleannyi új fejlesztés kezdődne és fejeződne be 2006-ig.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szerint az Orbán-kormány sztrádaépítési programja nincs arányban a költségvetés teherbírásával, ezért annak átalakítását javasolja. A Népszabadság információja szerint a rövidesen a kormány elé kerülő javaslat három variációt tartalmaz a beruházások átütemezésére.

A pénzügyi tárca által támogatott változat az Orbán-kormány útépítési ígéreteinek drasztikus megnyirbálását jelentené: az eredeti tervekben szereplő 303 kilométerrel szemben csupán 59 kilométernyi új autópálya építésének elindításával és befejezésével számol a következő négy évben. Az eredetileg tervezett csaknem 280 milliárd forinttal szemben jövőre mindössze 92 milliárd forintot szánna gyorsforgalmi utak építésére.

Több pénz jutna a közutakra

A gazdasági tárca az eredeti tervek megvalósításával egy kompromisszumos javaslatot is kidolgozott: az általa támogatott változat szerint 2002 és 2006 között az eredeti tervben szereplő 303 kilométerrel szemben 144 kilométernyi új autópálya-szakasz építése kezdődhetne, és fejeződhetne be, amire 2003-ban 144 milliárd forintot fordítana a kormány. Az eredeti program megvalósítása jövőre ennek a duplájába, 276 milliárd forintba került volna. Az autópálya-program megnyirbálásával párhuzamosan jóval többet költene viszont a kormány az országos közúthálózatra: 2003-ban az idei 80 milliárddal szemben 126 milliárd forintot fordítana erre mindhárom variáció szerint.

A teljes közlekedési infrastruktúra fejlesztésére a GDP 1,8 százaléka, ezen belül a közutakra a hazai össztermék 1-1,1 százaléka - összesen több mint 2200 milliárd forint - jutna 2002 és 2006 között - írja hétfői számában a Népszabadság.