Szerzetesek a szeszpiacon

2001.11.05. 14:53
Új szereplő jelent meg a magyar szeszesital- és gyógynövénypiacon: a pannonhalmi bencés szerzetesek a Zwack Unicum Rt.-vel és a Herbária Rt.-vel közösen likőrt és gyógyteákat dobtak piacra - tudta meg az Index. A furfangos atyák úgy léptek be a piacra, hogy alig kellett befektetniük, igaz, az nem ismert, mekkora részesedést kapnak a bevételekből. A bencés rend értesülésünk szerint az élelmiszeripar újabb szegmenseibe készül betörni.
Egy 1735-ös receptkönyvben lelhető fel a gyógynövénylikőr összetétele, amelyet Szent Márton márkanéven dobott piacra a Zwack - mondta el az Indexnek Hortobágyi Cirill, a pannonhalmi bencések gazdasági igazgatója. Az üzlet a következőképpen néz ki: az atyák adják a receptet, a szeszipari vállalat pedig gyártja a likőrt, és intézi a marketinget. Arra sem Hortobágyi, sem a Zwack Rt. nem kívánt válaszolni, hogy milyen arányban osztoznak a bevételeken.

Dizájnerek a rendházban

A szerzetesrend nem csak a tömény szeszek esetében száll be ilyen, kevés kockázattal járó módon az élelmiszerbizniszbe. Négyféle gyógyteán is szerepel a Pannonhalmi Apátság logója ez év első félévétől. A szerzetesrend füveskönyveiben szereplő receptek alapján a Herbária Rt.-nél fejlesztették és adoptálták a mai ízléseknek megfelelően a keverékeket. A termék külső megjelenését az apátság tervezői dolgozták ki. A teák rendelkeznek az OGYI engedélyével is, így gyógyhatású készítménynek minősülnek.

Kezdetben volt a levendula

Megdöbbentő részletek Szent Mártonról
A kézi palackozás előtt három hónapig tölgyfahordóban érlelt italkülönlegesség receptjének eredete 1735-ig nyúlik vissza. A termék különlegesen magas minőségét sugallja a csomagolás is, amely különdíjat nyert a júniusban tartott Pack Print csomagolási versenyen. A régi kor szellemét hivatott idézni az olasz licenc alapján készülő, régi gyógyszeres üvegcséket idéző lepecsételt dugós üveg, és a kézileg felvitt, régies feliratú címke.

Elsősorban turistáknak és a különleges italok kedvelőnek szánják a Kecskeméten készülő Szt. Márton likőrt, amely inkább csak az ajándékboltokban kerül majd a fogyasztókhoz. A külcsínyen kívül a keserű különlegességét tükrözi 3500 forintos palackonkénti ajánlott fogyasztói ára, és az, hogy a Zwack Rt. 1000-2000 literes évi forgalomra számít.

Hatalmas befektetést igényelt volna akár a likőr, akár a teakeverékek önálló gyártása, ezért választottuk ezt a megoldást - magyarázta kérdésünkre Hortobágyi Cirill, aki konkrét összegeket nem kívánt említeni. A bencések nem e két termékfajtával léptek először piacra. Korábban is árusították saját termésű levendulaolajukat és illatpárnáikat.

Nincs megállás a likőrnél

A pannonhalmiak tervei között szerepel egykori pincegazdaságuk és szőlészetük felélesztése. Ehhez megvan a szükséges földterület, a tőkéket azonban még nem ültették el. A rend bevételei között egyelőre elenyésző a piaci bevételek aránya, ám azt mindenképpen emelni szeretnék a jövőben - szögezte le a vállalkozó kedvű atya. Gazdálkodásuk fő forrása egyelőre az állami költségvetés, hiszen 2 szociális otthonuk, 2 gimnáziumuk és múzeumuk megkapja az ilyen intézményeknek járó normatívát és támogatást.