Behajtják a parkolási díjakat

2003.01.20. 10:00
Budapesten hamarosan elárverezik az első olyan ingatlant, amely azért kerül kalapács alá, mert tulajdonosa nem fizetett parkolási díjat - értesült a Világgazdaság. Becslések szerint a tartozások összességében meghaladják a 3 milliárd forintot.
Az otthonukat is veszélyeztetik azok, akik sportot űznek abból, hogy nem fizetik ki a parkolási díjat. Eddig már több budapesti lakásra jelzálogjogot jegyeztek be; ezek a tulajdonosok addig nem adhatják el ingatlanukat, amíg ki nem egyenlítik tartozásukat. Hamarosan sor kerül az első ingatlanárverésre is.

Félmilliárd tartozás

Három kifizetetlen díj után már megindítják az eljárást, de a legdurvább szankciókig hosszú út vezet - mondta lapunknak Novák Péter, a Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. ügyvezető igazgatója. Minden törvényes eszközt felhasználnak, hogy kinnlevőségeiket csökkenthessék. A három éve működő parkolási társulásnak csaknem félmilliárd forinttal tartoznak a bliccelők.

Eddig 34 ezer fizetési felszólítást kaptak azok az autósok, akik az elmúlt években nem egyenlítették ki a társaságnak a tartozásukat. A fizetési hajlandóság ennek ellenére alig javult, bár másfél éve a cég által megbízott adatkezelő kft. megkapja a Belügyminisztériumtól (BM) a bliccelők lakcímét. A cég a IX. és a XIII. kerületben, illetve a fővárosi főútvonalakon üzemelteti az automatás rendszert.

Felénél kevesebb vált jegyet

A tapasztalatok szerint az autósok mintegy 40 százaléka vesz jegyet - fejtette ki Novák Péter. A hátralékok behajtása sokáig megoldhatatlannak tűnt, mert a BM - a személyiségi jogok védelme miatt - nem adta ki az üzemeltető cégeknek a nem fizető kocsitulajdonosok adatait. Másfél éve alakult ki az a jogi megoldás, amelyet a BM elfogadott, és tavaly egy per során a bíróság jogerősen is törvényesnek ítélt. Egy adatkezelő cég kéri ki a nyilvántartásból a tulajdonos nevét és címét, s postázza a fizetési felszólításokat, így a parkolási társulás nem jut személyes adatok birtokába.

Rosszul állnak az autósok a bíróságon

Az első felszólítás után az autósoknak csak 10 százaléka próbálja rendezni tartozását, bár lehetőség van arra, hogy a cég ezekben az esetekben könnyítéseket adjon. Tavaly így 67 millió forint folyt be. A többség azonban nem jelentkezett, ezért az első 400 ügyet már átadták a bíróságra, s kimentek a fizetési meghagyások. Az igazgató elmondta: az ezután tiltakozók esetében eddig mintegy 50 per indult, amelyeknek többségét első fokon megnyerte a cég. Nehéz ugyanis bebizonyítani, hogy valaki azért kapott több tucat büntetőcédulát, mert mindig tévedtek a parkolóőrök. A másodfokú tárgyalások áprilisban kezdődnek, de peren kívüli egyezségek során már több adós fizetett.

Sok érintett a fizetési meghagyásra sem reagál, ami a jog szerint azt jelenti, hogy elfogadja. Többen ki is egyenlítették tartozásukat, de akadtak, akik továbbra sem reagáltak. Ezért a bíróság több esetben végrehajtást rendelt el. Ekkor következhet a jelzálogjog-bejegyzés vagy az árverés.

További milliárdok

A főváros VI., VII. és VIII. kerületében, illetve négy budai városrészben a parkolási rendszert a Centrum Kft. üzemelteti, amely ugyanezt a módszert alkalmazza a hátralékok behajtására. A cég adósainak az elmúlt másfél évben 66 ezer fizetési felszólítás ment ki - tudtuk meg az ügyvezető igazgatótól. A kinnlevőségekről Benedek Bálint csak annyit közölt: milliárdos nagyságrendűek. A tartozások behajtása lassú folyamat, de az automatás rendszert két és fél éve működtető cégnek szintén egyre több ügye jut bírósági szakaszba.

A harmadik budapesti érdekelt, az V. kerületben üzemelő Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás a legrégebbi, kinnlevőségei 1996 óta meghaladják az 1,5 milliárd forintot. Helyzete eltér a másik két cégétől: önkormányzati szervként és nem gazdasági társasági formában működik, így a pótdíjak beszedésére közbeszerzést kell kiírnia. Ezt eddig nem tette meg, mert vitában áll a BM-mel. Tóth József igazgató elmondta: álláspontjuk szerint a törvény nem tiltja, hogy parkolási cégek adatokat kezeljenek, ha a megfelelő technikai és személyi feltételeket meg tudják teremteni. A parkolási társulás egyébként saját behajtási módszerrel próbálkozik, de ennek kiértékelése még nem fejeződött be.