Megtévesztett a Penny Market

2008.09.10. 13:23
Egy akciós termékből nem rendelkezett megfelelő készlettel, egy másik terméket pedig nem a meghirdetett áron árusított a Penny Market Kft. – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal. A kiskereskedelmi láncnak így a fogyasztók megtévesztése miatt egymillió forint bírságot kell fizetnie. Az enyhe büntetés, a GVH szerint ugyanis az akciós időszakban csak két termékkel volt probléma, a lánc pedig általában odafigyel arra, hogy megfelelő készletettel rendelkezzen a hirdetett termékekből.

A GVH a Penny Market Kft. 2007. augusztus 26-tól szeptember 1-jéig érvényes reklámújságjában, valamint a 2007. augusztus 2-án több napilapban megjelent hirdetéseit vizsgálta. A GVH megállapította, hogy a meghirdetett Fuji kazetta az akciós időszakban, bizonyos üzletekben egyáltalán nem vagy időszakosan nem volt kapható. A Jacobs Merido Aroma 250 grammos kávét pedig nem a meghirdetett áron árulta az áruházlánc.

Az áruházak az akciós termékek meghirdetésével próbálják befolyásolni a fogyasztót abban, hogy eldöntse, melyik üzletbe megy vásárolni. Vásárláskor azonban várható az is, hogy a fogyasztó megvesz nem akciós terméket is. Az akciók így nem csak az akciós áru iránti keresletet növelik, hanem kedvezően hatnak az áruházakban forgalmazott többi áru értékesítésére is.

A GVH szerint ha adott termék nem érhető el az akciós időszakban az üzletében, még nem feltétlenül minősül jogsértésnek. Meghatározott körülmények fennállása esetén azonban a készlethiány jogsértő lehet. Nem fogadható el jogszerű magatartásként például, hogy a termék az akció ideje alatt adott üzletben egyáltalán nem kapható, ha az adott akció kezdetén nem érhető el. A készlethiány oka lehet, hogy adott üzlet irreálisan alacsony induló készlettel készült fel akcióra, és ez is jogsértő.

A GVH véleménye szerint készlethiánynál az adminisztrációs, technikai hibára való hivatkozás nem mentesít a versenyjogi felelősség alól. Ugyanis az akciót meghirdető vállalkozásnak adminisztrációs rendszereivel kapcsolatban is kezelni kell tudnia a megrendeléseket, hogy a meghirdetett termékek megvásárolhatóak legyenek. Ugyancsak a fogyasztók megtévesztésének minősül, ha egy termék a nem a meghirdetett akciós áron vásárolható meg.

A bírság összegét ebben az esetben jelentős mértékben csökkentette, hogy a vizsgált nagy minta ellenére csak egyetlen terméknél fordult elő, hogy nem volt kapható az akció elején vagy az akció teljes időtartama alatt. Ráadásul a Penny Market az egész országra kiterjedő, 165 kiskereskedelmi egységből álló bolthálózattal rendelkezik, ennek ellenére az árellenőrzési rendszere jó, és láthatólag minden intézkedést megtesz annak érdekében, hogy az akció során megfelelő mennyiségű akciós árukészlet álljon a fogyasztók rendelkezésére. Megjegyzendő, hogy a kft. akciótartási gyakorlata a versenyhatóság hasonló eljárásaiban tapasztaltakhoz képest kifejezetten jónak mondható – áll a GVH közleményében.

A fentiek figyelembe vételével a versenyhatóság mindösszesen egymillió forint bírságot szabott ki a Penny Market Kft-re.